REALIZOWANE POLITYKI, PROGRAMY I STRATEGIE
Niniejsza część przedstawia podsumowanie najważniejszych zadań wykonywanych w 2022 r. przez Gminę Lubin w związku z realizacją lokalnych polityk, programów i strategii.
Spośród wielu uchwał rady gminy stanowiących o kierunkach realizacji lokalnych polityk, programów i strategii, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na Strategię Rozwoju Gminy Lubin na lata 2015-2030, która jest dokumentem o charakterze strategicznym, wyznaczającym główne kierunki rozwoju gminy. W 2022 r. rozpoczęto prace nad nową, bardziej aktualną strategią, zgodną ze zmieniającymi się uwarunkowaniami oraz przepisami prawa.
Istotna część zadań wójta w 2022 r. związana była z realizacją i wdrożeniem działań zaplanowanych w licznych dokumentach o charakterze programowym i strategicznym, w tym programom dedykowanym konkretnym zadaniom własnym.
29
dokumentów i programów strategicznych gminy było realizowanych w 2022 r.,
w tym:
3
z obszaru
ochrony środowiska
4
z obszaru
pomocy społecznej
11
o charakterze
ogólnym
(w tym 8 Sołeckich Strategii Rozwoju Wsi)
3
z obszaru
ładu przestrzennego
2
z obszaru
gospodarki komunalnej
1
z obszaru
ochrony zdrowia
2
z obszaru oświaty
1
z obszaru rewitalizacji
2
z obszaru
gospodarki mieszkaniowej i energetycznej
Krótki opis realizacji
Programy o charakterze ogólnym
Strategia Rozwoju Gminy Lubin na lata 2015-2030
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXVI/149/2015 Rady Gminy Lubin z dnia 9 grudnia 2015 r.
Cel:
SRGL jest jednym z ważniejszych instrumentów działania władz samorządowych. Poszczególne zapisy strategii są odzwierciedleniem aktualnych potrzeb gminy oraz wskazują kierunek działań lokalnych w ujęciu długofalowym. Określone w nim zostały 3 ogólne cele rozwoju:
Cel ogólny 1:
Zrównoważone wykorzystanie zasobów przyrodniczych, środowiskowych i kulturowych na rzecz rozwoju gminy.
Cel ogólny 2:
Rozwój gospodarczy gminy w oparciu o przedsiębiorczość mieszkańców i partnerską współpracę z kluczowymi podmiotami gospodarczymi, w tym KGHM Polska Miedź S.A.
Cel ogólny 3:
Aktywne włączenie obywateli w rozwój gminy oraz zapewnienie mieszkańcom satysfakcjonującego poziomu jakości życia.
Na potrzeby realizacji strategii do każdego z celów ogólnych przypisano cele szczegółowe, dla których określony został plan operacyjny, obejmujący priorytetowe zadania do realizacji wraz z ich okresem realizacji.
Realizacja w 2022 r.:
W 2022 r. czyli w siódmym roku obowiązywania przedmiotowego dokumentu strategicznego, sukcesywnie przeprowadzano różne działania zarówno inwestycyjne jak i tzw. miękkie zwiększające stopień realizacji założeń i celów strategii, w szczególności poprzez liczne programy, dokumenty strategiczne czy projekty ze źródeł zewnętrznych (w tym także ze środków UE) w różnych dziedzinach m.in.
Rozpoczęto realizację dwóch projektów dotyczących działań edukacyjnych w szkołach podstawowych w gminie Lubin w ramach RPO WD 2014- 2020 (z udziałem środków Unii Europejskiej):
"Nauka kluczem do sukcesu – wsparcie dla szkół podstawowych gminy Lubin" dla szkół w Raszówce i Siedlcach;
"Szkoła możliwości – wsparcie szkół podstawowych w gminie Lubin" dla szkół w Szklarach Górnych, Krzeczynie Wielkim i Niemstowie;
Ww. projekty realizowano w latach 2022-2023.
Zrealizowano 2 projekty w ramach PROW 2014-2020 (z udziałem środków Unii Europejskiej):
"Wsparcie infrastruktury kulturalnej w Gogołowicach"
"Przebudowa boiska wielofunkcyjnego na terenie sportowo – rekreacyjnym w miejscowości Szklary Górne w gminie Lubin”
Realizowano 2 projekty w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020 (wyłącznie środki UE):
"Wsparcie dzieci z rodzin pegeerowskich w rozwoju cyfrowym Granty PPGR" - wsparcie dla potomków osób zatrudnianych w dawnych PGR: zakup i przekazanie na własność sprzętu komputerowego (laptopy i tablet) dla 264 uczniów. Projekt zrealizowany w 2022 r.;
"Cyfrowa Gmina” – wsparcie na doposażenie Urzędu Gminy w sprzęt komputerowy, oprogramowanie, szkolenia, opracowanie diagnozy cyberbezpieczeństwa. Projekt realizowany w latach 2022 – 2023
W zakresie programu Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych (środki krajowe) – w roku 2022 r. złożone zostały i otrzymały dofinansowanie następujące wnioski:
W ramach edycji 2:
"Rozbudowa i przebudowa (modernizacja) oczyszczalni ścieków w Osieku" - zadanie zostało w 2023 r. zmienione na „Porządkowanie infrastruktury wodno – kanalizacyjnej na terenie Gminy Lubin”
"Budowa budynków Ochotniczej Straży Pożarnej w Szklarach Górnych i Krzeczynie Wielkim".
W ramach edycji 3 (PGR):
„Przebudowa (modernizacja) ulicy Czereśniowej w Osieku”,
„Budowa świetlicy wiejskiej w Dąbrowie Górnej".
W ramach edycji 1 dokonano zmiany dwóch zadań, na które gmina otrzymała w 2021 r. pozytywną ocenę do dofinansowania:
"Przebudowa i rozbudowa (modernizacja) oczyszczalni ścieków w miejscowości Obora” zmieniono w 2022 r. na zadanie "Uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie Gminy Lubin”, które zostało zaakceptowane,
"Budowa przedszkola i żłobka na terenie Gminy Lubin w miejscowości Chróstnik" - zmienione zostało w 2022 r. na zadanie „Przebudowa dróg na terenie Gminy Lubin”, które także zostało pozytywnie ocenione do dofinansowania.
Wykonano i rozliczono w 2022 r. projekt pn. „Budowa boiska wielofunkcyjnego z siłownią plenerową w Pieszkowie” w ramach Programu Rozwoju Lokalnej Infrastruktury Sportowej w ramach Sportowa Polska 2021 (środki krajowe).
Rok 2022 był jednocześnie ostatnim rokiem wydatkowania środków w ramach unijnej perspektywy 2014-2020, stąd nie były ogłaszane w tymże roku nabory z programów unijnych. Natomiast w ramach nowej perspektywy programowania na lata 2021-2027 nie ogłaszano jeszcze żadnych konkursów/naborów.
Ze względu na wprowadzone w 2020 r. zmiany w ustawie o zasadach planowania polityki rozwoju oraz szeregu innych ustaw, koniecznym stało się opracowanie nowej Strategii, która nie jest dokumentem o charakterze obowiązkowym, niemniej jednak jej posiadanie umożliwia pozyskiwanie środków zewnętrznych na realizację zadań własnych.
Wobec powyższego w roku 2022 r. rozpoczęto procedurę opracowania nowej Strategii, zgodnej z zasadami planowania zrównoważonego rozwoju i spójnej z obowiązującymi dokumentami programowymi na szczeblu krajowym i regionalnym – wybrany został wykonawca zewnętrzny, który przeprowadzi proces opracowania strategii metodą uspołecznioną. Zadanie zakończy się w IV kwartale 2023 r.
Roczny program współpracy Gminy Lubin z organizacjami pozarządowymi wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2022
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXXV/355/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 29 listopada 2021 r.
Cel:
Nadrzędnym celem programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą Lubin i organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, służącego diagnozowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnych.
Realizacja w 2022 r.:
Szczegółowe informacje odnośnie realizacji programu zawarto na podstronie raportu Współpraca z NGO.
Sołeckie strategie rozwoju wsi
Od 2010 roku do programu Odnowy Wsi przystąpiło 17 sołectw z Gminy Lubin. W 2022 r. zadania wynikające z powyższych strategii realizowane były przede wszystkim w oparciu o Fundusz Sołecki, budżet gminy oraz inicjatywę własną mieszkańców.
Ponadto w 2022 roku w ramach ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego konkursu Odnowa Wsi Dolnośląskiej Gmina Lubin złożyła wniosek o dofinansowanie projektu "Doposażenie placu zabaw w Osieku i Szklarach Górnych na terenie Gminy Lubin".
Gmina Lubin w 2022 r. informowała o ogłoszonym konkursie pn. „Przedsięwzięcia promujące ideę odnowy wsi”. Celem konkursu jest wsparcie społeczności lokalnych, działających w inicjatywie „Odnowa Wsi Dolnośląskiej” w 2022 roku, w realizacji projektów mających za zadanie poprawę funkcjonowania grup odnowy wsi, pobudzenie aktywności mieszkańców do wspólnej pracy na rzecz swojej miejscowości oraz rozwój tożsamości wiejskiej, zachowanie dziedzictwa kulturowego i specyfiki obszarów wiejskich.
Dotacje wynosiły od 4 do 8 tys. zł.
Plan urządzeniowo-rolny Gminy Lubin
Podstawa prawna:
Uchwała nr LIX/403/2018 z dnia 26 marca 2018 roku.
Cel:
Celem planu urządzeniowo-rolnego jest przedstawienie takich rozwiązań, które przyczyniłyby się do wszechstronnego rozwoju wsi i gospodarstw rolnych, poprawy warunków życia oraz pracy ludności, ochrony, a także kształtowania środowiska przyrodniczego wsi. Zawarte w nim ustalenia i zabiegi urządzeniowo-rolne dla obszarów wiejskich gmin powinny być pomocne i wykorzystane przez gminy w zakresie przygotowania własnych opracowań programowych, planistycznych i projektowych czy tworzenia budżetów gminnych na poszczególne lata. Ustalenia powinny znaleźć swoje odzwierciedlenie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego poszczególnych wsi.
Realizacja w 2022 r.:
W ramach realizacji przedmiotowego planu w 2022 roku przeprowadzono konserwację urządzeń melioracji wodnych będących własnością Gminy Lubin. Prace obejmowały utrzymanie rowów melioracyjnych na długości 5.005 m i wykonane zostały przy finansowym wsparciu z budżetu Województwa Dolnośląskiego.
Programy z obszaru rewitalizacji
Lokalny Program Rewitalizacji dla Gminy Lubin w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020
Podstawa prawna:
Uchwała XLII/270/2016 Rady Gminy Lubin z dnia 29 listopada 2016 r.
Cel:
Założenia planistyczne przedmiotowego dokumentu ogniskowały się wokół dwóch strategicznych celów stanowiących odpowiedź na zidentyfikowane wyzwania wynikające z ustalonych problemów społecznych, gospodarczych i techniczno - przestrzennych. Założonym do osiągnięcia celom głównym wyznaczono cele szczegółowe jako efekty i kierunki działań eliminujących negatywne zjawiska.
Cel ogólny nr 1 LPR:
„Wzmocnienie kapitału społecznego i ograniczenie niekorzystnych zjawisk społecznych poprzez aktywizację społeczno-zawodową mieszkańców”.
Cel ogólny nr 2 LPR:
„Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez rewitalizację infrastruktury rekreacyjno-sportowej, społecznej, mieszkaniowej, drogowej oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego”.
W ramach Lokalnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Lubin określonych zostało 47 przedsięwzięć rewitalizacyjnych, w tym 38 infrastrukturalnych i 9 przedsięwzięć społecznych w ramach tzw. list projektów:
Lista A – dotyczącej przyszłych naborów w ramach działania 6.3. „Rewitalizacja zdegradowanych obszarów”;
Lista B – dotyczącej działań w ramach RPO WD, w których możliwe jest uzyskanie preferencji za realizację projektu rewitalizacyjnego;
Przedsięwzięcia pozostałe – dotyczy działań nieujętych w RPO WD, ale istotne z punktu widzenia mieszkańców.
Realizacja w 2022 r.:
Były wykonywane przedsięwzięcia ujęte w LPR:
Rewitalizacja terenu byłego torowiska PKP – Budowa ścieżki rowerowej na odcinku Obora- Szklary Górne etap II finansowane ze środków własnych Gminy Lubin oraz ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład w ramach Programu Inwestycji Strategicznych;
Rozbudowa terenu rekreacyjnego w centrum wsi Szklary Górne (działka nr 102) - zadanie realizowane w ramach projektu ze środków Europejskiego Fundusz Rozwoju na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Operacyjnego (PROW) 2014-2020 oraz ze środków własnych gminy Lubin;
Modernizacja boiska sportowego w Księginicach – wykonanie ogrodzenia boiska ze środków własnych gminy Lubin;
Modernizacja boiska sportowego w Niemstowie – wykonanie instalacji wodociągowej ze środków gminy Lubin
Rewitalizacja i renowacja zabytkowego kościoła pw. Trójcy Świętej w Zimnej Wodzie wraz z pracami odtworzeniowymi kamiennych detali architektonicznych – kolejny etap przedsięwzięcia wykonywany przez Parafię z jej środków własnych, ze środków dotacji Województwa Dolnośląskiego, Starostwa Powiatowego oraz dotacji gminy Lubin;
Remont i odnowa części wspólnych wielorodzinnego budynku mieszkalnego Zimna Woda nr 27 w tym działania termomodernizacyjne – odnoszące się do przeprowadzonego audytu, zrealizowanego ze środków własnych gminy.
W roku 2022 zakończona została 6-letnia realizacja LPR dla Gminy Lubin, na którego opracowanie Gmina Lubin otrzymała kilka lat temu środki finansowe ze wsparciem unijnym w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna (POPT) na lata 2014 - 2020.
Opracowany został przez gminę raport końcowy podsumowujący podejmowane działania – raport został przekazany do UMWD.
Poniżej najważniejsze wnioski z przedmiotowego opracowania podsumowującego realizację programu rewitalizacji.
Źródła finansowania przedsięwzięć rewitalizacyjnych
Od 2017 r. podjęto realizację 16 przedsięwzięć z ogólnej puli 47 projektów (34,04% zaplanowanych przedsięwzięć), przy czym 13 z nich (czyli 81,25%) dotyczyło projektów z listy A i z listy B. Podkreślić należy, że w każdej z siedmiu miejscowości objętych rewitalizacją podjęto się realizacji przynajmniej jednego zaprojektowanego w LPR przedsięwzięcia. Najwięcej z nich wykonanych zostało w miejscowości Niemstów.
Przedsięwzięcia rewitalizacyjne były dokonywane w każdym roku budżetowym począwszy od 2017 r. – zadania były realizowane albo w części albo w całości albo w etapach. We wszystkich 16 podjętych do realizacji zadaniach rewitalizacyjnych Gmina Lubin ma swój udział finansowy:
12 z nich wykonano wyłącznie ze środków własnych gminy,
4 zadania były współfinansowane również z innych źródeł (w tym krajowych, europejskich i pozostałych). Realizowane projekty stanowią przedsięwzięcia infrastrukturalne.
Zdecydowaną większość zaplanowanych zadań w ramach LPR gmina realizowała ze środków własnych. Z poniesionych pieniężnych nakładów rewitalizacyjnych łącznie ze wszystkich wykazanych źródeł Gmina Lubin finansowała 72,93 % tychże nakładów.
Skuteczność zaplanowanego przez Gminę Lubin procesu rewitalizacji silnie uzależniona była od dostępności środków finansowych na wykonanie przedsięwzięć. Gmina Lubin starała się korzystać z wielu źródeł finansowania, jednak nie wszystkie złożone przez nią wnioski aplikacyjne otrzymały dofinansowanie/dotację.
W możliwościach i płynnościach finansowych na realizację LPR ogromne znaczenia miały m.in. wieloaspektowe skutki pandemii COVID-19, sytuacja polityczna i gospodarcza w Europie, a także w kraju.
Regionalny Program Operacyjny
Nie udało się wykonać żadnego z działań przy współfinansowaniu z Regionalnego Program Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020. Brak dostępności konkursów zewnętrznych w zakresie zaplanowanych działań rewitalizacyjnych lub/i brak powtarzalności ogłaszanych konkursów w ramach RPO WD np. w cyklach rocznych czy dwuletnich uniemożliwiały pozyskiwanie dotacji zarówno przez gminę jak i inne jednostki samorządu terytorialnego, organizacje pozarządowe, wspólnoty mieszkaniowe itp.
Znaczna część konkursów została sfinalizowana w początkowym okresie programowania 2014-2020, kiedy gmina nie posiadała jeszcze zatwierdzonego programu rewitalizacji.
Działania społeczne
Działania społeczne (pozainwestycyjne) nie zostały wykonane zgodnie z planem. Z założenia miały być realizowane głównie w oparciu o środki Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), co niestety nie doszło do skutku. Pomimo także, iż w roku 2021 rozpoczęła się nowa perspektywa finansowa UE to jednak brak było ogłoszeń konkursowych w ramach środków z EFS. W procesie rewitalizacji podejmowano jednak w tym względzie alternatywne działania społeczne o zbliżonym profilu. Znacząca część tychże działań dokonana została w ramach aktywności Gminy Lubin oraz jej jednostek organizacyjnych: Ośrodka Kultury Gminy Lubin, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Gminnej Biblioteki Publicznej oraz podstawowych szkół gminnych w wielu różnorodnych inicjatywach, programach i projektach nieujętych wprost w LPR.
Przebudowa i adaptacja zdegradowanego budynku nr 12 w Zimnej Wodzie na wielofunkcyjny ośrodek wsparcia
Gmina Lubin przygotowała i złożyła niezbędną dokumentację na konkurs w ramach RPO WD 2014-2020 w ramach naboru nr RPDS.06.03.01-IZ.00-02-169/16 – OSI.
Projekt pozostawał od 2018 r. na pozycji nr 1 listy rezerwowej do dofinansowania i ostatecznie nigdy nie uzyskał oczekiwanego wsparcia. Gmina nie podjęła się realizacji tego zadania z uwagi na wysokie koszty inwestycji a tym samym niewystarczające własne środki finansowe oraz brak dotacji z innych źródeł. Skutkiem natomiast braku realizacji tego przedsięwzięcia nie zrealizowano niestety większości działań „miękkich” zaplanowanych w LPR, które miały mieć zaistnieć kompleksowo na bazie planowanego wielofunkcyjnego ośrodka wsparcia.
Podsumowując realizację LPR dla Gminy Lubin należy stwierdzić, że udało się zrealizować opracowany program w wymiarze ponad 1/3 ilości zaplanowanych projektów. Poziom realizacji Programu został więc osiągnięty w zadowalającym stopniu w odniesieniu do części infrastrukturalnej oraz w stopniu mniej zadowalającym w odniesieniu do działań społecznych.
Ograniczenia, jakie stawały na drodze blisko 6-letniego procesu rewitalizacji wynikały z kilku zazębiających się czynników w tym m.in.:
nierównomiernie zaplanowanego okresu naborów projektów w ramach RPO WD, na co nie posiadano dostatecznego wpływu;
ograniczonych możliwości finansowych wszystkich interesariuszy/wnioskodawców w realizacji zaplanowanych przedsięwzięć we własnym zakresie.
podjęcia działań przez Prezydenta Miasta Lubina w kierunku włączenia części Gminy Lubin w granice administracyjne miasta Lubin (7 sołectw: Szklary Górne, Osiek, Obora, Krzeczyn Wielki, Kłopotów, Miroszowice, Chróstnik),
pandemii COVID-19 i jej szeroko zakrojonych skutków.
Zdecydowaną większość przedsięwzięć, których podjęto się realizacji została sfinansowana ze środków własnych Gminy, częściowo także ze źródeł zewnętrznych, innych niż przewidywał to LPR. Z całą więc pewnością można stwierdzić, że Gmina Lubin wykorzystuje swoje możliwości budżetowe na rzecz rozwoju oraz zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej.
Programy z obszaru gospodarki mieszkaniowej i energetycznej
Wieloletni Program Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Lubin na lata 2022-2026
Podstawa prawna:
Uchwała nr XLVI/434/2022 Rady Gminy Lubin z dnia 24 października 2022 r.
Cel:
Program zawiera zasady tworzenia i wdrażania długoterminowej strategii dotyczącej gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy, w tym m.in. zasady polityki czynszowej, sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy, źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach.
Realizacja w 2022 r.:
Na gospodarowanie zasobem mieszkaniowym Gminy Lubin wydatkowano 842.530,96 zł.
W ramach zadań majątkowych lokale mieszkalne na kwotę 38.160,20 zł oraz przeprowadzono działania przygotowawcze do termomodernizacji budynku gminnego Zimna Woda 27 (18.450,00 zł).
Aktualizacja założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy Lubin
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXVII/268/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 25 lutego 2021 r.
Cel:
Cele w zakresie sytuacji energetycznej gminy:
zapewnienie zrównoważonego rozwoju gospodarczego Gminy;
poprawienie, a następnie utrzymanie odpowiedniej jakości powietrza atmosferycznego na terenie gminy,
poprawa efektywności wykorzystania energii finalnej,
ograniczenie szkodliwego oddziaływania pojazdów spalinowych poprzez poprawę infrastruktury komunikacyjnej,
działania promocyjne i edukacyjne skierowane do społeczności lokalnej,
umożliwienie dostępu do sieci gazowej jak największej ilości mieszkańców,
rewitalizacja zabudowań.
Realizacja w 2022 r.:
W ramach programu realizowane następujące cele szczegółowe:
zdobycie szczegółowej wiedzy o sytuacji energetycznej gminy na potrzeby określenia zapotrzebowania na energię, oceny postępu oraz skuteczności wdrażanych przedsięwzięć, a także na potrzeby podejmowania decyzji o nowych działaniach w tym inwentaryzacja źródeł niskiej emisji poprzez opracowanie dokumentów,
Aktualizacja założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe, przyjętego uchwałą nr XXVII/268/2021 z dnia 25 lutego 2021 r.,
kontynuacja działań związanych z promowaniem i wspieraniem wykorzystania odnawialnych źródeł energii możliwych do zastosowania w obecnych warunkach gminy,
termomodernizacja gminnych budynków komunalnych,
dalsza poprawa jakości dróg,
dalsza modernizacja oświetlenia ulicznego,
działania edukacyjne skierowane do mieszkańców gminy, m.in.: rozbudowę istniejącego serwisu internetowego gminy o sekcję poświęconą ochronie środowiska, efektywności energetycznej, jakości powietrza.
Kontynuowano realizację programów wspierających wymianę źródeł ciepła na paliwa stałe niespełniających odpowiednich norm emisji zanieczyszczeń. W ramach działania w dalszym ciągu prowadzony był punkt konsultacyjno - informacyjny oraz realizowane zadania w ramach Porozumienia z WFOSiG i GW we Wrocławiu dotyczącego programu Czyste Powietrze. Za pośrednictwem gminy zostało złożonych 86 wniosków.
Wg stanu na 31 grudnia 2022 r. w Gminie Lubin:
złożono 295 wniosków o dofinansowanie,
zawarto 253 umów,
zrealizowano 116 przedsięwzięć,
przyznano 1.268.271,94 zł dotacji.
Programy z obszaru ŁADU PRZESTRZENNEGO
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubin
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXVII/271/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 25 lutego 2021 r. w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubin.
Cel:
Niniejszy dokument określa politykę przestrzenną gminy, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Realizacja:
W 2022 r. Uchwałą Nr Rady Gminy Lubin Nr XL/410/2022 z dnia 13 czerwca 2022 r. (zmienioną Uchwałą Nr XLIII/425/2022 z dnia 26 lipca 2022 r.) przystąpiono do sporządzenia zmian w obowiązującym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Lubin dla obszarów położonych w obrębach Buczynka, Bukowna, Chróstnik, Czerniec, Gola, Gorzelin, Gorzyca, Kłopotów, Krzeczyn Mały, Krzeczyn Wielki, Księginice, Miłosna, Niemstów, Obora, Osiek, Pieszków, Raszowa, Raszowa Mała, Raszówka, Składowice, Szklary Górne, Ustronie, Wiercień.
Przystąpienie do sporządzenia zmiany Studium podyktowane było przede wszystkim koniecznością stworzenia możliwości lokalizacji urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł oraz inwestycji gospodarczych.
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego
Podstawa prawna:
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego uchwalane są w oparciu o wiążące ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubin.
Cel:
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego są aktami prawa miejscowego, które określają przeznaczenie oraz warunki zagospodarowania terenu. Stanowią one podstawę planowania przestrzennego.
Realizacja:
Gmina w całości pokryta jest miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego w związku z czym nie są wydawane decyzje o warunkach zabudowy i decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Uchwalone MPZP w roku sprawozdawczym tj. w 2022 r. stanowią zmianę już istniejących planów miejscowych.
14 marca 2022 r. Rada Gminy podjęła Uchwałę nr XXXVII/372/2022 w sprawie oceny aktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Lubin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na terenie gminy Lubin. Obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy Lubin oceniono jako aktualne, uznając, że określone w nim cele nadal pozostają aktualnymi kierunkami rozwoju gminy.
Gminny Program Opieki Nad Zabytkami Gminy Lubin na lata 2020-2023
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XIX/184/2020 Rady Gminy Lubin z dnia 11 maja 2020 r. przyjęto Gminny Program Opieki nad Zabytkami Gminy Lubin na lata 2020-2023.
Cel:
Gminny Program Opieki nad Zabytkami określa kierunki i działania podejmowane przez samorząd, mające na celu szeroko pojętą ochronę dziedzictwa kulturowego. Opieka nad zabytkami stanowi jeden z obszarów działania dla władz lokalnych. W okresie sprawozdawczym, za pomocą dostępnych i możliwych instrumentów prawnych, finansowych i społecznych były podejmowane działania, które miały na celu zachowanie dziedzictwa kulturowego na terenie Gminy Lubin.
Realizacja w 2022 r.:
Opracowano kolejne dwie monografie miejscowości Gminy Lubin obejmujące zagadnienia związane z historią gminy.
W 2022 r. zawarta została umowa, której przedmiotem była kompleksowa aktualizacja Gminnej Ewidencji Zabytków Gminy Lubin dla obiektów wpisanych do rejestru zabytków oraz dla obszarów zabytkowych wskazanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków obejmująca zabytki architektury i budownictwa w tym obiekty i zespoły oraz układy przestrzenne.
Prowadzono także monitoring Gminnego Planu Ochrony Zabytków Gminy Lubin na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych.
Gmina Lubin do końca lutego każdego roku prowadzi nabór wniosków o udzielenie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. W 2022 r. przyznano 11 dofinansowywań na zabytki ruchome i nieruchome dla 8 Parafii na łączną kwotę 295.000 zł.
Dotacje udzielone w 2022 r. na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków
Dotacje przekazywano na podstawie uchwał:
Uchwała Nr XXX/X/391/2022 Rady Gminy Lubin z dnia 9 maja 2022 r.,
Uchwała Nr XL/403/2022 Rady Gminy Lubin z dnia 13 czerwca 2022 r.
Pozostałe informacje o ochronie zabytków, w tym gminnej ewidencji zabytków, znajdują się w zakładce Gospodarka.
Programy z obszaru ochrony środowiska
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubin (PGN)
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXI/108/2015 Rady Gminy Lubin z dnia 11 września 2015 r. (z późn. zm.).
Cel:
Celem strategicznym Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubin (PGN) jest dążenie do utrzymania niskoemisyjnego rozwoju gospodarczego i zaspokajania potrzeb społeczeństwa, tj. rozwoju gospodarczo-społecznego Gminy Lubin roku bez wzrostu zapotrzebowania na energię pierwotną i finalną, bez wzrostu emisji CO2 i przy zwiększeniu udziału energii odnawialnej w bilansie energetycznym Gminy.
Realizacja w 2022 r.:
W wyniku analizy stanu realizacji zadań składających się na PGN na koniec roku 2022 należy stwierdzić, że:
na 21 przedsięwzięć wpisanych do Planu w pełni lub częściowo zrealizowano zakres dla 5 zadań dotyczących:
rozbudowy i modernizacji systemu oświetlenia ulicznego (zadanie LUB05 i LUB06),
ograniczenia niskiej emisji na terenie gminy (zadanie LUB08 i LUB09),
modernizacji dróg gminnych (zadanie LUB17),
aktualizacji "Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Lubin" oraz aktualizacji "Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwo gazowe dla Gminy Lubin",
organizacji akcji społecznych związanych z ograniczeniem emisji, efektywnością energetyczną oraz wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.
Wykonano kablowe linie oświetleniowe zasilające słupy oświetlenia ulicznego wraz ze słupami w miejscowościach:
Raszówka, dz. nr 339, 312 ul. Brzozowa- Kablowa linia oświetlenia drogowego (520 mb) wraz ze słupami (20 słupów) i oprawami oświetleniowymi typu LED (21 szt.);
Zalesie dz. nr 14/1, 20 obr. Składowice- kablowa linia oświetlenia drogowego (543 mb) wraz ze słupami w ilości 15 sztuk i oprawami oświetleniowymi typu LED (16 szt.)oraz szafą pomiarowo-sterującą z zabudowanym zegarem astronomicznym;
Osiek:
ul. Lawendowa, dz. nr 30/3, 31/8, 31/9- Kablowa linia oświetlenia drogowego (122 m) wraz ze słupami i oprawami oświetleniowymi typu LED (6 szt.) oraz szafą pomiarowo-sterującą z zabudowanym zegarem astronomicznym;
ul. Brzoskwiniowa, dz. nr 171/8, 171/9- Kablowa linia oświetlenia drogowego (348 m) wraz ze słupami i oprawami oświetleniowymi typu LED (12 szt.);
Krzeczyn Wielki dz. nr 196, 155, 156/12, 156/2, 154/13, 197/13, 197/15, 197/17, 197/19, 666/10, 154/14- kablowa linia oświetlenia drogowego ze słupami i oprawami oświetleniowymi typu LED w ilości 22 sztuk
Miłoradzice w pasie drogi powiatowej nr 1233D dz. nr: 428/3, 431/1, 455, 589/2)- Kablowa linia oświetlenia drogowego (336,82 m) wraz ze słupami i oprawami oświetleniowymi typu LED (13 szt.) oraz szafami pomiarowo-sterującymi z zabudowanymi zegarami astronomicznymi – 2 szt.
Szklary Górne, dz. nr 263, ul. Lipowa - Kablowa linia oświetlenia drogowego (239 m) wraz ze słupami i oprawami oświetleniowymi typu LED (7 szt.);
Obora:
na działce nr 179/3 oraz na działce 179/7, ul. Lubińska- Kablowa linia oświetlenia drogowego (167 m) wraz ze słupami i oprawami oświetleniowymi typu LED (6 szt.) oraz szafą pomiarowo-sterującą z zabudowanym zegarem astronomicznym;
na działce nr 495 ul. Chabrowa 11e-13a - Kablowa linia oświetlenia drogowego (222 m) wraz ze słupami i oprawami oświetleniowymi typu LED (6 szt.) oraz szafą pomiarowo-sterującą z zabudowanym zegarem astronomicznym;
na działce nr 364, 449/78 ul. Bursztynowa- Kablowa linia oświetlenia drogowego (565 mb) wraz ze słupami i oprawami oświetleniowymi typu LED (19 szt.) oraz z szafą pomiarowo-sterującą z zabudowanym zegarem astronomicznym;
Gorzyca dz. 207/1 -kablowa linia oświetlenia drogowego (300 mb) wraz ze słupami i oprawami oświetleniowymi typu LED (10 szt.) oraz szafą pomiarowo-sterującą z zabudowanym zegarem astronomicznym.
Dzięki współpracy nawiązanej przez gminę z Centrum Technologii Energetycznych ze Świdnicy oraz 13 innymi gminami z terenu Dolnego Śląska został w ostatnich latach zrealizowany największy projekt grantowy w regionie. Nosił nazwę „Regionalny Program Energetyki Prosumenckiej”. Zamontowano 530 instalacji fotowoltaicznych na dachach mieszkańców gminy.
Realizując zadanie Rozbudowa i modernizacja oświetlenia na ternie Gminy Lubin wykonano 14 zestawów oświetleniowych zasilanych z akumulatorów, ładowanych z paneli fotowoltaicznych w miejscowościach: Dąbrowa Górna, Gogołowice, Gorzyca, Krzeczyn Wielki, Lisiec, Miłosna, Niemstów, Obora, Ustronie, Pieszków, Raszowa.
W rozpatrywanym okresie zlikwidowano 20 nieefektywnych źródeł na paliwo stałe. Kwota dofinansowania z budżetu gminy w formie dotacji, skierowanej do mieszkańców wyniosła dla zrealizowanego zakresu 100.000 zł.
Zadanie Ograniczanie niskiej emisji w budynkach mieszkalnych komunalnych i socjalnych zarządzanych przez PGKGL Sp. z o.o. obejmowało likwidację starych źródeł ogrzewania oraz wykonanie termomodernizacji budynków, które dotąd nie zostały zmodernizowane (w tym wymiana okien na energooszczędne i inne wynikające z audytów energetycznych).
W ramach tego zadania w rozpatrywanym okresie sprawozdawczym wykonano prace w zakresie:
wymiana okien w lokalu Wiercień 56;
remont dachu w budynku Szklary Górne 50/1;
remont dachu w budynku Zimna Woda 27;
remont dachu na budynku Lisiec 10 (4 lokale);
wymiana drzwi Lisiec 15 (4 lokale);
wymiana instalacji elektrycznej Kłopotów 2/1 i Gorzelin 17/1.
Modernizacja infrastruktury drogowej na obszarze Gminy Lubin w 2022 r. zrealizowana została w następującym zakresie:
przebudowy:
drogi biegnącej śladem działki nr 187/1 w miejscowości Czerniec;
drogi gminnej biegnącej śladem działek nr 1/16 w m. Gorzyca dz. nr 68 w m. Krzeczynie Wielkim;
drogi gminnej biegnącej śladem działek nr 171/8 i 171/19 w miejscowości Osiek ul. Brzoskwiniowa;
drogi biegnącej śladem działki nr 30/3, 31/8, 31/9 ul. Lawendowej w Osieku;
drogi powiatowej nr 1233 w m. Miłoradzice;
oraz
budowy drogi gminnej w Krzeczynie Wielkim wraz z infrastrukturą towarzyszącą -etap I i III. dz. nr 196, 155, 156/12, 156/2, 154/13, 197/13, 197/15, 197/17, 197/19, 666/10, 154/14.
Organizację akcji społecznych związanych z ograniczeniem emisji, efektywnością energetyczną oraz wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii realizowano w formie spotkań z mieszkańcami na terenie wybranych sołectw, połączone z promocją programów dotacyjnych dotyczących wymiany źródeł ogrzewania oraz termomodernizacji.
W 2022 r. odbyły się 4 takie spotkania.
Program Ochrony Środowiska dla Gminy Lubin na lata 2019-2022 z perspektywą do 2026 r.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XV/152/2019 Rady Gminy Lubin z dnia 20 grudnia 2019 r.
Cel:
Program ten m.in. określa hierarchię niezbędnych działań zmierzających do poprawy stanu środowiska gminy, umożliwia koordynację decyzji administracyjnych oraz wybór decyzji inwestycyjnych podejmowanych przez różne podmioty i instytucje. W POŚ określone zostały następujące obszary interwencji:
A. Ochrona klimatu i jakości powietrza
B. Zagrożenia hałasem
C. Pola elektromagnetyczne
D. Gospodarowanie wodami. Gospodarka wodno-ściekowa
E. Zasoby geologiczne
F. Gleby
G. Gospodarka odpadami i zapobieganie powstawaniu odpadów
H. Zasoby przyrodnicze
I. Zagrożenia poważnymi awariami
Realizacja w 2022 r.:
Prowadzono działania w zakresie:
poprawy gospodarki wodno – ściekowej, zgodnie z wieloletnim planem rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin na lata 2019 -2022;
minimalizacji ilości odpadów przekazywanych do składowania w ramach funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi prowadzonego przez Gminę Lubin;
usuwania wyrobów zawierających azbest, zgodnie z Programem usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Lubin;
prowadzenia monitoringu zamkniętych i zrekultywowanych składowisk odpadów komunalnych w Siedlcach i Niemstowie.
Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Lubin
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXVII/157/2015 Rady Gminy Lubin z dnia 16 grudnia 2015 r.
Cel:
Program ma na celu zaplanowanie bezpiecznego dla zdrowia mieszkańców i środowiska naturalnego usunięcia wyrobów zawierających azbest z obszaru gminy.
Realizacja w 2022 r.:
Usunięto 37,247 ton wyrobów azbestowych (w tym 22,453 ton to demontaż, 14,794 ton to zabranie).
Koszt brutto zadania to 28.945,67 zł - z tego uzyskano dofinansowanie z WFOŚiGW we Wrocławiu w kwocie 10.115,09 zł (40 % kosztów kwalifikowanych), koszt Gminy Lubin 18.830,58 zł.
W wyniku realizacji programu pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Lubin” przez Gminę Lubin w latach 2015-2022 (częściowo z udziałem dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) usunięto wyroby zawierające azbest w ilości łącznej 703,5 t.
Ilość usuniętego azbestu w poszczególnych latach:
w 2015 r. - 60,60 t,
w 2016 r. - 96,92 t,
w 2017 r. - 140,70 t,
w 2018 r. - 5,87 t,
w 2019 r. - 116,49 t,
w 2020 r. - 42,94 t,
w 2021 r. - 82,78 t,
w 2022 r. - 37,25 t.
Programy z obszaru gospodarki komunalnej
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Lubin na 2022 r.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXVII/381/2022 Rady Gminy Lubin z dnia 30 marca 2022 r.
Cel:
Poprzez przyjęcie uchwały zapewniono opiekę dla bezdomnych zwierząt ujawnionych na terenie gminy, opiekę dla kotów wolno żyjących w tym ich sterylizację oraz dokarmianie, opiekę weterynaryjną w przypadku zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt, co do których nie ustalono właściciela (zwierzęta bezdomne i zwierzęta leśne). Program ma na celu ograniczenie zjawiska bezdomności zwierząt domowych i gospodarskich oraz zapewnienie właściwej opieki bezdomnym zwierzętom domowym i gospodarskim. Zadaniem programu jest także wyłapywanie zwierząt i doprowadzenie ich do schroniska oraz ograniczenie niekontrolowanego rozrodu zwierząt i edukację społeczeństwa w zakresie obowiązków spoczywających na właścicielach zwierząt.
Realizacja w 2022 r.:
Poprzez przyjęcie uchwały zapewniono opiekę dla bezdomnych zwierząt ujawnionych na terenie gminy, opiekę dla kotów wolno żyjących w tym ich sterylizację oraz dokarmianie, opiekę weterynaryjną w przypadku zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt, co do których nie ustalono właściciela (zwierzęta bezdomne, koty wolno żyjące i zwierzęta leśne).
Na realizację uchwały wydatkowano:
na odłów i transport bezdomnych zwierząt do schroniska 21.809,00 zł;
na umieszczenie zwierząt w schronisku wraz z ich obligatoryjną sterylizacją 40.700,00 zł (do schroniska dla bezdomnych zwierząt przekazano 12 bezdomnych psów oraz 17 bezdomnych kotów odnalezionych na terenie Gminy Lubin);
na usługi weterynaryjne w związku z realizacją uchwały 80.040,00 zł (wykonano ok. 210 zabiegów i interwencji weterynaryjnych);
na dokarmianie wolno żyjących kotów zakupiono karmę za kwotę 4.949,59 zł.
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin Sp. z o.o. na lata 2022 – 2025
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXVII/382/2022 Rady Gminy Lubin z dnia 14 marca 2022 r.
Cel:
W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów planowanych na ich realizację, uzasadnienie konieczności ich realizacji oraz określenie zakresów rzeczowych prac nakładów finansowych na planowane prace.
Realizacja w 2022 r.:
Zadanie realizowane jest przez przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne, tj. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin sp. z o.o. W 2022 r. przeprowadzono następujące działania:
modernizacja Stacji Uzdatniania Wody w miejscowości Składowice, dz. nr 161. Zawarto umowę na wymianę zestawu hydroforowego wraz ze sterowaniem. Prace wykonano w 1 kwartale. Wartość prac wyniosła 104.600 zł netto;
opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz rozbudowa sieci wodociągowej w miejscowości Miroszowice rejon dz. nr 162/82-90. Zawarto umowę na opracowanie dokumentacji projektowo- kosztorysowej, aktualnie trwa oczekiwanie na Decyzję PB. Wartość zadania to 27.000 zł netto (do poniesienia po uzyskaniu Decyzji PB);
modernizacja, przebudowa i rozbudowa przepompowni ścieków na terenie Gminy Lubin. Ogłoszono postępowanie na zakup hydrantów wraz z armaturą (umowa zawarta już w 2023 r., dostawa zakończona w lutym). Kwota poniesionych wydatków 113.091,66 zł netto. Dodatkowo w 2022 r. wydano 12.628,20 zł netto na zakup hydratów wraz z armaturą.
Programy z obszaru pomocy społecznej
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Lubin na lata 2018-2023
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLIII/457/2018 Rady Gminy Lubin z dnia 12 września 2018 r.
Cel:
Misja samorządu, sformułowana w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Lubin na lata 2018-2023, jest następująca: "poprawa jakości życia mieszkańców poprzez zaspokajanie ich potrzeb, integrowanie społeczności lokalnej oraz zapobieganie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu osób i rodzin".
Cele strategiczne należą do grupy celów kierunkowych i długofalowych, sformułowane są w sposób ogólny i dotyczą wieloletniego horyzontu czasowego. Cele strategiczne odpowiadają na pytanie: co chcemy osiągnąć? Osiągnięcie zamierzonych celów strategicznych dały podstawę do wypracowania celów szczegółowych. W strategii określone zostały kierunki działań zmierzających do łagodzenia skutków dominujących problemów społecznych oraz zadania programowe określające pomoc różnym grupom, sposoby ich osiągnięcia oraz realizatorów.
Realizacja w 2022 r.:
Koordynatorem realizacji działań wyznaczonych w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Lubin na lata 2018-2023 jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
Wdrażanie projektowanych działań przyczynia się m.in. do przeciwdziałania ubóstwu, bezrobociu i bezdomności, oraz zapobiegania ich skutkom, wspierania rodzin, wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży, przeciwdziałania uzależnieniom, zaspokajania potrzeb mieszkańców w zakresie ochrony zdrowia, wspierania osób starszych i niepełnosprawnych oraz umożliwienie im udziału w życiu społecznym, zapewnienia bezpieczeństwa publicznego mieszkańcom gminy.
Zapisy zawarte w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Lubin są realizowane w ramach przyjętych działań w zależności od posiadanych przez samorząd gminy i pozyskanych z zewnątrz środków finansowych. Dla osiągnięcia wyznaczonych celów konieczne jest współdziałanie różnych podmiotów funkcjonujących w obszarze polityki społecznej, w tym tych, które działają na wyższym szczeblu administracyjnym.
Na zadania z zakresu pomocy społecznej w 2022 r. wydatkowano 4.103.573,80 zł.
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2020-2023
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XVII/167/2020 Rady Gminy Lubin z dnia 24 lutego 2020 r.
Cel:
Niniejszy dokument ma na celu przede wszystkim zwiększenie dostępności i skuteczności pomocy dla osób uwikłanych w przemoc oraz wypracowanie w mieszkańcach wrażliwości społecznej wobec zjawiska przemocy w rodzinie.
Realizacja w 2022 r.:
Wykonanie programu w minionym roku obejmowało zadania bieżące, takie jak:
prowadzenie procedury Niebieskiej Karty;
koordynowanie pracy grup roboczych;
zapewnienie specjalistycznej pomocy ofiarom przemocy, w tym poradnictwa i form wsparcia;
kierowanie sprawców przemocy do udziału w programach korekcyjno-edukacyjnych;
organizowanie warsztatów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży w zakresie zapobiegania przemocy;
rozpowszechnianie materiałów informacyjnych na temat zjawiska przemocy (ulotki, broszury, plakaty).
Program wspierania rodziny w Gminie Lubin na lata 2022-2024
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXIX/390/2022 Rady Gminy Lubin z dnia 9 maja 2022 r.
Cel:
Nadrzędnym celem programu jest stworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin zamieszkałych na terenie Gminy Lubin, które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.
Realizacja w 2022 r.:
W ramach niniejszego programu, podejmowano następujące działania:
pracę z asystentem rodziny - 20 rodzin, w tym 34 dzieci,
integrację rodzin w grach terenowych na terenie Niemstowa i Osieka oraz odkrywanie walorów turystycznych;
zajęcia edukacyjne w rodzinach oparte na programie "Dajemy dzieciom siłę";
zajęcia edukacyjne, terapeutyczne z wykorzystaniem zakupionych gier tematycznych;
promowanie zdrowego stylu życia zgodnie z zaleceniami Narodowego Instytutu Żywienia.
Program działań na rzecz osób starszych w Gminie Lubin na lata 2019-2025
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XIV/149/2019 Rady Gminy Lubin z dnia 2 grudnia 2019 r.
Cel:
Głównym celem programu jest poprawa jakości życia osób starszych w Gminie Lubin oraz zagwarantowanie im pełnego uczestnictwa w życiu społecznym poprzez zaspokajanie ich potrzeb we wszystkich sferach i na każdym etapie życia.
Realizacja w 2022 r.:
Podejmowano działania w ramach programów i form wsparcia:
realizacja pomocy w formie usług opiekuńczych;
realizacja programu "Opieka 75+";
realizacja programu "Korpus Wsparcia Seniorów"- moduł II tzw. opieka na odległość;
poradnictwo, rozmowy wspierające;
praca socjalna: pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, wizytach lekarskich (kontakt z lekarzem, realizacja recept, umawianie wizyt).
Programy z obszaru ochrony zdrowia
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2022-2025
Podstawa prawna:
Uchwała XL/402/2022 Rady Gminy Lubin z dnia 13 czerwca 2022 r.
Cel:
Dokument obejmuje działania profilaktyczne oraz zmierzające do minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych, które są skutkiem nadużywania alkoholu. Program ma na celu podniesienie wiedzy mieszkańców w zakresie problemów związanych z używaniem środków psychotropowym oraz udzielenie pomocy osobom i rodzinom, które zmierzają się z problemem narkomanii. Ważnym elementem programu jest także prowadzenie działań profilaktycznych w placówkach oświatowych gminy.
Realizacja w 2022 r.:
W zakres realizacji programu wchodziły:
prowadzenie 5 świetlic socjoterapeutycznych, do których uczęszczało 109 uczestników. Przeprowadzono 543 godziny zajęć;
organizacja letniego obozu profilaktycznego, w którym udział wzięło 30 uczestników (dzieci i młodzież z terenu gminy Lubin, także dzieci z Ukrainy).
organizacja pokazów filmów, spektakli, warsztatów oraz prelekcji, w tym programów profilaktycznych rekomendowanych przez KCPU odbyły się 52 wydarzenia, w których udział wzięło 1.678 uczestników, w tym 1.425 uczniów, 82 nauczycieli oraz rodzice i inne osoby (171);
prowadzenie Punktu Konsultacyjno- Diagnostycznego. Odbyły się 832 godziny dyżurów, podczas których zostało przyjętych 71 osób (łącznie 455 konsultacji);
dofinansowanie terapii dla osób dorosłych uzależnionych i współuzależnionych - przeprowadzono 12 terapii dla 7 osób (łącznie 24 godziny);
realizacja kampanii profilaktycznej Zachowaj Trzeźwy Umysł 2022, w ramach której odbyło się 6 wydarzeń (w każdej szkole), które trafiły do 838 uczniów, 44 nauczycieli oraz 300 rodziców. Rozdano 2.718 sztuk materiałów profilaktycznych (kart pracy, ulotek itp.);
realizacja działania pn. „Troskliwa książka” - propozycje publikacji z zakresu profilaktyki, zdrowego stylu życia, problemów emocjonalnych, budowanie własnej wartość, pozytywnych wzorców postępowania. Publikacje były dostępne w 6 miejscach, rozdysponowano 260 książek i publikacji;
zakup kart pracy i gier profilaktycznych na potrzeby szkół, świetlic socjoterapeutycznych, asystenta rodziny oraz PKD. Zakupiono łącznie 84 pozycje.
Na potrzeby programu przeprowadzono badanie ankietowe, którego wyniki znajdują się tutaj.
Główne wnioski:
1,53% respondentów przyznało, że spożywa alkohol codziennie lub pije kilka razy w tygodniu 6,87%. Kilka razy w miesiącu alkohol spożywa 30,53% osób, a 37,40% kilka razy w roku. 23,66% osób przyznało, że nie pije w ogóle alkoholu;
33,59% badanych mieszkańców przyznało, że było świadkiem sytuacji, w której ktoś prowadził pojazd pod wpływem alkoholu;
25,95% ankietowanych mieszkańców przyznało, iż było kiedykolwiek osobą doświadczającą przemocy;
22,14% dorosłych mieszkańców przyznało, że zna osoby, które doznają przemocy w domu;
Programy z obszaru oświaty
Lokalny Program Wyrównania Szans Edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy Lubin
Podstawa prawna:
Lokalny program wyrównywania szans edukacyjnych dla dzieci i młodzieży zamieszkałych na terenie Gminy realizowany jest zgodnie z założeniami programowymi i regulaminem programu określonym odpowiednio w uchwale nr XXXV/229/2016 z dnia 29 czerwca 2016 r. oraz uchwałą nr XXXV/230/2016 z dnia 29 czerwca 2016r. (ze zm.).
Cel:
Program realizuje główny cel, jakim jest zwiększenie dostępności do oferty zajęć edukacyjnych, sportowych i kulturalnych, organizowanych także poza szkołą lub miejscem zamieszkania uczniów. Dokonuje się zakupów imiennych biletów miesięcznych w Komunikacji Powiatowej dla zainteresowanych tą formą wsparcia uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Lubin.
Realizacja w 2022 r.:
W ramach przyjętego Programu Gmina Lubin zobowiązała się do zakupu dla dzieci i młodzieży biletów miesięcznych imiennych na powiatową komunikację publiczną na terenie Powiatu Lubińskiego.
W roku ubiegłym zakupiono łącznie 19.953 bilety/hologramy na kwotę 1.597.404,50 zł.
Lokalny Program Wspierania Edukacji Uzdolnionych Uczniów
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXVII/261/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 25 lutego 2021 r. w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Uczniów.
Cel:
Głównym celem utworzenia Lokalnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Uczniów, zwanego w dalszej części „Programem”, jest zachęcanie uczniów do pogłębiania posiadanych uzdolnień i zainteresowań, stworzenie systemu motywacji do ciągłej pracy nad rozwijaniem szczególnych talentów. Programem zostaną objęci uczniowie szkół podstawowych pobierających naukę na terenie Gminy Lubin oraz uczniowie będący mieszkańcami Gminy Lubin pobierający naukę w szkołach ponadpodstawowych i policealnych poza terenem Gminy Lubin osiągający sukcesy w nauce, sporcie i innych dziedzinach artystycznych.
W oparciu o przyjęty Program Wspierania Edukacji Uzdolnionych Uczniów oraz zgodnie z art. 90t ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty podjęto uchwałę XXVIII/277/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania stypendiów uczniom. Uchwała wprowadziła zmiany w regulaminie przyznawania stypendiów dla uczniów, mają one podobny charakter jak stypendia dla studentów. Stypendium ma jednorazowy charakter i dotyczy wyników uzyskanych w roku szkolnym, za który składany jest wniosek. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określił nowe, szczegółowe warunki, formy, zakres i tryb udzielania stypendium wybitnie uzdolnionym dzieciom i młodzieży pobierającym naukę w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Lubin oraz w szkołach ponadpodstawowych i średnich zlokalizowanych poza gminą. Programem stypendialnym objęci zostali oprócz uczniów szkół średnich również uczniowie szkół podstawowych.
Stypendium Wójta dedykowane jest wybitnym uczniom szkół podstawowych i stanowi szczególną formę gratyfikacji szczególnie uzdolnionej młodzieży ze szkół podstawowych, gdyż najzdolniejsze dzieci, za bardzo dobre wyniki w nauce uzyskują również stypendia przyznawane przez dyrektorów tych jednostek.
Warunki, jakie należy spełnić, aby uzyskać stypendium za bardzo dobre wyniki w nauce dla uczniów/absolwentów:
Szkół podstawowych:
w klasie IV-VI uzyskać średnią ocen z przedmiotów – co najmniej 5,9;
w klasie VII-VIII uzyskać średnią ocen z przedmiotów – co najmniej 5,8;
uzyskać wzorową ocenę z zachowania.
Szkół ponadpodstawowych i średnich:
być mieszkańcem gminy Lubin;
uzyskać średnią ocen z przedmiotów – co najmniej 5,1;
uzyskać wzorową lub bardzo dobrą ocenę z zachowania – dotyczy tylko uczniów/absolwentów szkół ponadpodstawowych.
Warunki, jakie należy spełnić, aby uzyskać stypendium za szczególne osiągnięcia naukowe, artystyczne i sportowe dla uczniów/absolwentów:
Szkół podstawowych:
być uczniem klasy IV-VIII;
indywidualnie lub grupowo uzyskać tytuł laureata w konkursie lub turnieju na szczeblu minimum wojewódzkim, zdobywając nagrodę główną lub zajmując miejsca od I do III lub zostać finalistą w konkursie lub turnieju na szczeblu wyższym, jeśli konkurs lub turniej przewiduje eliminacje na szczeblach niższych, zgodnie z regulaminem przeprowadzanych zawodów/turnieju wiedzy, artystycznych, sportowych.
Szkół ponadpodstawowych i średnich:
być mieszkańcem gminy Lubin;
być uczniem szkoły ponadpodstawowej lub policealnej realizującym zajęcia w systemie dziennym;
indywidualnie lub grupowo uzyskać tytuł laureata, w konkursie lub turnieju na szczeblu minimum wojewódzkim, zdobywając nagrodę główną lub zajmując miejsca od I do III lub zostać finalistą w konkursie lub turnieju na szczeblu wyższym, jeśli konkurs lub turniej przewiduje eliminacje na szczeblach niższych, zgodnie z regulaminem przeprowadzanych zawodów/turnieju wiedzy, artystycznych, sportowych.
Realizacja w 2022 r.:
Przyznano łącznie 64 stypendia, w tym
49 za bardzo dobre wyniki w nauce oraz
15 za szczególne osiągnięcia w sporcie oraz innych dziedzinach naukowych i artystycznych.
Na stypendia wydatkowano kwotę 39.770,00 zł.