SYSTEM OŚWIATOWY GMINY

Głównym zadaniem realizowanym w obszarze oświaty jest zapewnianie dzieciom i uczniom jak najlepszych warunków i możliwości do indywidualnego rozwoju, stałego pogłębiania wiedzy oraz zdobywania nowych osiągnięć. Gmina Lubin wykonuje zadania w tym zakresie, realizując jednocześnie następujące strategie i programy:

Szczegółowe informacje znajdują się w części raportu dotyczącej realizowanych polityk, programów i strategii.

OŚWIATA - PODSTAWOWE PARAMETRY

468

Liczba dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym


Liczba dzieci w wieku 3-6 lat z terenu Gminy objęta wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez Gminę.

60,70%

Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej


Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3 - 6 lat w placówkach prowadzonych przez Gminę w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku.

19,48

Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych


Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy w SP (klasy I-VIII).

2,34

Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP *


Wskaźnik określa ile etatów nauczycielskich przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy w SP (klasy I-VIII wraz z oddziałami przedszkolnymi).

896

Liczba dzieci w szkołach podstawowych**


Liczba uczniów pobierających naukę w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę (klasy I-VIII).

53,33%

Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych***


Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę.

8,33

Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych*


Wskaźnik określa ilu uczniów/dzieci przypada na 1 etat nauczycielski w SP (klasy I-VIII wraz z oddziałami przedszkolnymi). 

9,68

Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli


Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na etat nauczyciela* (klasy I-VIII wraz z oddziałami przedszkolnymi).

*Liczba etatów nauczycieli obejmuje również liczbę godzin ponadwymiarowych w przeliczeniu na etat.

**Wskazana liczba uczniów w SP nie uwzględnia liczby uczniów uczęszczających do szkół podstawowych na terenie Miasta Lubin prowadzonych przez inny organ niż JST.

***Wskazany współczynnik skolaryzacji w SP nie uwzględnia liczby uczniów uczęszczających do szkół podstawowych na terenie Miasta Lubin prowadzonych przez inny organ niż JST.

Wskaźnik skolaryzacji w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Lubin wskazuje, że 53,3% uczniów uczy się w szkołach podstawowych na terenie gminy, natomiast pozostała część uczy się głównie w szkołach prowadzonych przez miasto Lubin lub inne organy, w tym w Salezjańskiej Szkole Podstawowej im. Dominika Savio oraz Społecznej Szkole Podstawowej im. Rady Europy.

Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej wynoszący 60,7% określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3 - 6 lat w placówkach prowadzonych przez Gminę w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku.

Na uwagę zasługuje bardzo dobry wskaźnik średniej liczebności oddziałów. Wielkości te zbliżone są do szkół miejskich. Na równie dobrym poziomie ukształtowana jest liczba etatowa nauczycieli przypadająca na oddział (2,34) oraz liczba uczniów przypadających na etat nauczyciela (8,33), co świadczy o optymalizacji organizacji systemu nauczania w szkołach prowadzonych przez samorząd i racjonalności wykorzystania kadry. 

System oświatowy Gminy LUBIN w 2022 r.

W 2022 r. Gmina Lubin prowadziła 5 szkół podstawowych, 1 przedszkole oraz 8 punktów przedszkolnych w podziale na:

Organizacja szkół i przedszkola

Wskazane w powyższej tabeli dane dotyczące liczby etatów nauczycieli w poszczególnych szkołach podstawowych obejmują także nauczycieli pracujących w oddziałach przedszkolnych. W przypadku liczby etatów pracowników administracji i obsługi ujęto etaty obejmujące także pracowników oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i punktów przedszkolnych.

Organizacja oddziałów przedszkolnych

Organizacja punktów przedszkolnych

Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi

195

Liczba etatów zatrudnionych pracowników ogółem w 2022 roku

(stan na 30.09.2022 r.)

133,25 

Liczba etatów zatrudnionych nauczycieli w 2022 roku

(stan na 30.09.2022 r.)

61,75

Liczba etatów zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w roku 2022 roku

(stan na 30.09.2022 r.)

Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi

Nauczyciele wg stopnia awansu zawodowego

Rok szkolny 2021/2022 był ostatnim rokiem obowiązywania dotychczasowego systemu awansu zawodowego nauczycieli. W lipcu i sierpniu 2022 r. wprowadzono nowe przepisy prawa, obowiązujące od 1 września 2022 r., na mocy których zostały zlikwidowane dwa stopnie awansu – nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy - zastąpił je status nauczyciela początkującego:

Efektem podejmowanych działań oraz ukierunkowanej polityki kadrowej jest niewątpliwie dobra struktura wykształcenia nauczycieli oraz wysoki poziom ich awansu zawodowego, 

działalność na rzecz uczniów w 2022 r.

Wsparcie dla uczniów z Ukrainy


W roku 2022 Gmina Lubin realizowała dodatkowe zadania oświatowe związane z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uznawany jest za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym poprzez:


Zgodnie z przepisem art. 14 ust. 11 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, Gmina Lubin w 2022 roku (od kwietnia 2022 r.) otrzymała z Funduszu Pomocy na realizację dodatkowych zadań oświatowych na rzecz pomocy Ukrainie środki w wysokości 394.867,00 zł z czego wykorzystano 393.451,27 zł.


Więcej informacji na ten temat znajduje się w części raportu pt. Sprawy społeczne oraz zdrowie.

Dowozy uczniów


W roku szkolnym 2021/2022 zorganizowanymi dowozami objętych było średnio miesięcznie 564 uczniów szkół podstawowych. Koszty dowozów – ogółem za cały rok szkolny – wyniosły 993.941,32 zł. Uczniowie korzystający z przewozów objęci byli opieką (w ramach zakupionego biletu opiekę zapewniał na każdej trasie przewoźnik wyłoniony w postępowaniu przetargowym).


Gmina pokrywała koszty dowozu 22 uczniów niepełnosprawnych realizujących obowiązek szkolny i nauki. Na powyższy cel w roku szkolnym 2021/2022 wydatkowano kwotę 189.356,91 zł, z tego:

Dożywianie i programy żywieniowe

Dożywianie dzieci oraz udzielanie pomocy w formie posiłku jest zadaniem własnym gminy o charakterze obligatoryjnym określonym przepisami o pomocy społecznej.

Uczniowie klas I-VIII, oddziałów przedszkolnych oraz punktów przedszkolnych w szkołach korzystali ze stołówek własnych oraz cateringu zapewnionego przez kuchnie funkcjonujące w innych szkołach gminnych.

W każdej szkole uczniowie mają możliwość skorzystania z gorącego posiłku dwudaniowego (obiadu), za wyjątkiem SF w Osieku, gdzie oferowane jest wyłącznie drugie danie. Dobra oferta żywieniowa, przystępna cena posiłków oraz coraz atrakcyjniejsze warunki spożywania posiłków zachęcają uczniów do korzystania z oferty stołówek szkolnych.

Średnia liczba uczniów korzystających z posiłków w poszczególnych szkołach:

Pomoc materialna

Stypendia socjalne

W roku szkolnym 2021/2022 do GOPS Lubin wpłynęło 15 wniosków o pomoc materialną w formie stypendiów szkolnych. Kryterium dochodowe w roku szkolnym 2021/2022 wynosiło 600,00 zł na osobę w rodzinie. Stypendium przyznano dla 15 uczniów na łączną kwotę 15.440,00 zł. 

W roku szkolnym 2021/2022 nie wypłacono zasiłków szkolnych (nie wpłynął żaden wniosek).

Kwota wydatkowana na stypendia to 15.440,00 zł, w tym:


Zakup podręczników dla szkół podstawowych

Dotacja celowa na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe była kolejną formą pomocy dla uczniów. Programem objęci są wszyscy uczniowie w klasach I – VIII, w zależności od klasy zakupywane są podręczniki i ćwiczenia lub tylko ćwiczenia, gdyż podręczniki wykorzystywane są w okresie 3-letniej trwałości. 

Wysokość udokumentowanych wydatków poniesionych przez szkoły w roku szkolnym 2021/2022 pokrytych ze środków dotacji celowej wyniosła 123.799,50 zł w tym:

Ponadto Gmina na obsługę administracyjną wykorzystała kwotę 1.239,40 zł.


Program Wyrównywania Szans Edukacyjnych

Kontynuacja Lokalnego Programu wyrównywania szans edukacyjnych dla dzieci i młodzieży zamieszkałej na terenie Gminy Lubin w 2021 roku objęła uczniów szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Lubin oraz uczęszczających do szkół podstawowych na terenie miasta jak również szkół średnich. 

Realizacja Programu polega na likwidowaniu bariery komunikacyjnej w celu umożliwienia korzystania z szeroko rozumianej oferty edukacyjnej. Przeciwdziałając wykluczeniu społecznemu swoich mieszkańców Gmina Lubin zakupuje dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, imienne bilety miesięczne obowiązujące w powiatowej komunikacji publicznej (uczniowie szkół nie są objęci zwolnieniem z odpłatności za przejazdy w komunikacji powiatowej). Bilety dystrybuowane są przez wybranego przez Powiat Lubiński operatora (PKS Lubin). Warunkiem przystąpienia do przedmiotowego Programu było złożenie wniosku bezpośrednio do Urzędu Gminy w Lubinie lub za pośrednictwem szkoły do której uczęszcza uczeń.

Na zakup biletów w roku budżetowym 2022 wydano  1.003.603,50 zł, zakupując średniomiesięcznie 1.288 biletów.

Stypendium Wójta Gminy Lubin

Rada Gminy Lubin uchwałami Nr XXVIII/277/2021 i Nr XXVIII/278/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania stypendiów, przyjęła nowe zasady określające szczegółowe warunki przyznawania stypendiów uczniom oraz studentom. Stypendia przyznawane są jednorazowo, czyli jeden raz w trakcie roku kalendarzowego. 

Należy podkreślić, że przyjęcie nowych zasad w tym zakresie gwarantuje kontynuację liczącego ponad 20 lat sys- temu wsparcia stypendialnego dla uzdolnionych uczniów i studentów w Gminie Lubin. Ustanowione uchwałą nr XXXVIII/464/2002 Rady Gminy Lubin z dnia 31 stycznia 2002 r. zasady przyznawania stypendiów dla uczniów i studentów z Gminy Lubin (z późn. zm.), były jednymi z pierwszych systemowych rozwiązań wprowadzonych przez samorząd w zakresie wspierania uzdolnionych dzieci i młodzieży z terenu gminy.

O przyznanie stypendium za bardzo dobre wyniki w nauce mogą ubiegać się uczniowie lub absolwenci szkół podstawowych pobierających naukę na terenie Gminy Lubin oraz uczniowie lub absolwenci będący mieszkańcami Gminy Lubin pobierający naukę w szkołach ponadpodstawowych i policealnych publicznych lub niepublicznych pobierających naukę poza terenem Gminy Lubin, realizujący zajęcia w systemie dziennym.

O stypendium za bardzo dobre wyniki w nauce (średnia ocen) mogą ubiegać się także studenci lub absolwenci studiów wyższych I i II stopnia oraz studenci lub absolwenci jednolitych studiów magisterskich, studiujący na uczelniach publicznych lub niepublicznych, w systemie stacjonarnym lub niestacjonarnym.

We wrześniu 2022 r. odbyła się 50 edycja programu stypendialnego. W ramach tej edycji przyznano 64 stypendia za wysokie wyniki w nauce, w tym 10 za osiągnięcia sportowe i artystyczne uzyskane w roku szkolnym/ akademickim 2021/2022. Kwoty stypendiów zostały ustalone według poziomu kształcenia oraz wysokości uzyskanej średniej.

Aby otrzymać stypendium naukowe należało zdobyć następującą średnią ocen rocznych:

Wysokość stypendium uzależniona jest od poziomu kształcenia i wysokości średniej i wahała się od 200 zł do 1.100 zł (stypendia naukowe), natomiast za osiągnięcia sportowe i za osiągnięcia artystyczne, brano pod uwagę ilość i szczebel danych osiągnięć i były ustalone w przedziale od 300 zł do 1.000 zł.

Na stypendia przeznaczono kwotę 39.770,00 zł, która podzielona została między 64 stypendystów.

W/w program stypendialny wspierany jest stypendiami dyrektora szkoły przyznawanymi dla najlepszych uczniów pobierających naukę w szkołach podstawowych. Na stypendia te Gmina Lubin zabezpiecza finansowanie w budżetach poszczególnych szkół.

DOTACJE DLA PRZEDSZKOLI I ŻŁOBKÓW NIEPUBLICZNYCH

819 765

Wartość dotacji dla niepublicznych przedszkoli i żłobków ogółem w 2022 r.

650 565

Wartość dotacji dla niepublicznych przedszkoli w 2022 r.

169 200

Wartość dotacji dla niepublicznych żłobków w 2022 r.

Dotacje dla przedszkoli i żłobków niepublicznych

Przedszkole Niepubliczne oraz Żłobek "Biała Żyrafa” w Osieku, dla których organem prowadzącym jest Stowarzyszenie Civis Europae, otrzymują od Gminy Lubin dotacje. W 2022 r. kwota dotacji wyniosła 819.765,07 zł, z czego 169.200,00 zł przypadło na żłobek, a 650.565,07 zł na przedszkole.

Podstawa prawna:

PROGRAMY i projekty EDUKACYJNE W 2022 R.

Program Sprawny Dolnoślązaczek

Projekt skierowany do dzieci z klas I-III szkół podstawowych. W programie uczestniczą wszystkie szkoły Gminy Lubin: SP Krzeczyn Wielki, SP Szklary Górne, SP Raszówka, SP Niemstów, SP Siedlce. 

Ideą programu jest propagowanie aktywnej postawy, zdobywania odznak sportowych potwierdzających zdobycie poszczególnych sprawności z sześciu zasadniczych bloków sportów. Proponowane sporty i przykładowe umiejętności do opanowania przez uczniów w ciągu trzech lat:


Operatorem Wojewódzkim programu jest Szkolny Klub Sportowy „Dolny Śląsk”. Program realizowany jest w ramach projektu aktywnościowego Województwa Dolnośląskiego SPORT – LUBIĘ TO.

 


Autorski Projekt Gminy Lubin "Akademia Żaczek” 

Skierowany do dzieci w wieku 5-6 lat, uczęszczających do przedszkola i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Lubin. Celem projektu jest m.in.:


Podczas zajęć dzieci rozwijały cechy motoryczne tj. skoczność, zwinność, szybkość, koordynację ruchową, gibkość. Dodatkowym atutem atrakcyjności zajęć jest wykorzystywanie przyrządów i przyborów: piłek, balonów, ringo, stożków, woreczków, skakanek itp. Zajęcia wzbogacone zostały, także o elementy gimnastyki korekcyjnej. 


Zajęcia odbywają się 1 raz w tygodniu przez 60 minut dla każdej z grup w ramach podstawy programowej. Prowadzone są przez zatrudnionego trenera wspólnie z nauczycielami wychowania przedszkolnego. 


Na rozpoczęcie i zakończenie zajęć przeprowadzone zostały testy sprawnościowe uczestników. Dzieci poprawiły swoje wyniki m.in. w długości skoku w dal z miejsca, a także celności rzutu do celu. W zajęciach uczestniczyły dzieci ze wszystkich szkół podstawowych, w których zorganizowane są oddziały przedszkolne tj. w Krzeczynie Wielkim, Siedlcach, Niemstowie, Szklarach Górnych, Przedszkole w Raszówce wraz z oddziałem zamiejscowym w Lubinie (łącznie 129 dzieci).


 

Program "Szkolny Klub Sportowy"

Projekt skierowany do uczniów szkół bez względu na wiek, płeć oraz sprawność fizyczną. Program ma na celu umożliwienie podejmowania dodatkowej aktywności fizycznej realizowanej w formie zajęć sportowych i rekreacyjnych pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia wychowania fizycznego w danej szkole. Znamiennym elementem wyróżniającym jest to, że uczestnikami zajęć powinni być uczniowie nie biorący udziału w zajęciach sportowych prowadzonych w klubach sportowych. 


Zajęcia sportowe są przeprowadzane zarówno na boiskach sportowych jak i na sali gimnastycznej w różnorodnych, nowoczesnych i atrakcyjnych formach. Najczęściej są to gry zespołowe, lekkoatletyka, zajęcia ogólnorozwojowe.


Wymagane jest, aby uczestnicy zajęć przynajmniej raz na semestr przeszli testy sprawnościowe, których wyniki zostaną wprowadzone przez osoby prowadzące zajęcia sportowe do elektronicznej bazy, co pozwoli na ustalenie postępów. 


W zajęciach SKS biorą udział uczniowie czterech szkół, po jednej grupie w SP w Krzeczynie Wielkim, Siedlcach i Szklarach Górnych oraz dwie grupy w Raszówce (łącznie 98 uczniów). W okresie realizacji projektu przeprowadzone zostanie 58 zajęć sportowych dla każdej grupy. Treningi odbywają się dwa razy w tygodniu po jednej godzinie zegarowej, w okresie od 1 marca do 30 listopada 2022 r.


Operatorem Wojewódzkim programu jest Dolnośląska Federacja Sportu wspólnie ze Szkolnym Klubem Sportowym. Program dofinansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (wynagrodzenie osób prowadzących zajęcia sportowe), natomiast Gmina Lubin współfinansuje opłaty startowe za udział każdej z grup oraz udostępnienie obiektów sportowych wraz ze sprzętem sportowym niezbędnym do realizacji zajęć pozalekcyjnych.

 


Projekt Edukacja przez szachy w szkole "Szach-Mat"                                

Kontynuacja działań w zakresie nauki gry w szachy, którą objęte zostały wszystkie dzieci uczęszczające do klas I-III w sześciu szkołach podstawowych Gminy Lubin (w tym w Szkole Filialnej w Osieku), dla których organem prowadzącym jest Gmina Lubin. Zajęcia szachowe prowadzone były w ramach podstawy programowej, w części dotyczącej zajęć edukacji matematycznej. W roku szkolnym 2021/2022 nie zakupiono ćwiczeń/podręczników szachowych, ponieważ korzystano z podręczników zakupionych jeszcze w poprzednim roku szkolnym.

 

Projekt szachowy "Gambit” wewnętrzny projekt realizowany przez Gminę Lubin

W roku szkolnym 2021/2022 prowadzono zajęcia w trzech ośrodkach szkoleniowych w miejscowości Obora, Raszówka, Siedlce. Niniejsze lokalizacje uwzględniają w miarę możliwości równomierny dostęp dzieci do zajęć, realizowanych od października 2021 r. do końca czerwca 2022 r. 


Zajęcia odbywały się jeden raz w tygodniu dla każdej grupy. Szkolenia szachowe prowadzone były w dwóch grupach szkoleniowych (młodszej i starszej) po ok. 10 osób każda. Łącznie w projekcie uczestniczyło 60 osób. Zajęcia prowadzone były przez instruktora szachowego posiadającego najwyższą kategorię szachową Polskiego Związku Szachowego, z wieloletnim doświadczeniem trenerskim w zakresie gry w szachy i pracy z dziećmi i młodzieżą.


Projekt był dofinansowany ze środków przyznanych z KGHM Polska Miedź w wysokości  30.000,00 zł.



Laboratoria Przyszłości

Sześć szkół otrzymało łącznie 340.000,00 zł w ramach inicjatywy edukacyjnej realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.


Celem programu rządowego jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka), stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.


Wsparcie  finansowe  przeznaczone  było  na  zakup  wyposażenia  technicznego  potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.


Udział w Laboratoriach Przyszłości pozwolił na sfinansowanie zakupu wyposażenia, które już od 2022 r. będzie obowiązkowe w każdej szkole podstawowej. Szkoła, decydując o wyborze wyposażenia, zdecydowała się na takie, które w największym stopniu odpowiada potrzebom i możliwościom placówki. Wyposażenie Laboratoriów Przyszłości może być wykorzystywane w realizacji podstawy programowej, na zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań lub też w przygotowaniach do konkursów.


Nowoczesny sprzęt uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko w ramach zajęć obowiązkowych, ale i pozalekcyjnych.



Cyfrowa i nowoczesna szkoła w Gminie Lubin

Dzięki wsparciu KGHM Polska Miedź SA w Lubinie, Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Raszówce otrzymała 150.000,00 zł w ramach projektu „Cyfrowa i nowoczesna szkoła w Gminie Lubin”. 


Ze środków tych zakupiono pomoce dydaktyczne do dwóch sal lekcyjnych i świetlicy w nowym segmencie Szkoły, w tym między innymi nowoczesne ekrany multimedialne, dywan interaktywny, roboty, pomoce do kodowania, a także wyposażenie do sal dydaktycznych i świetlicy.


IT dla Ukrainy

W kwietniu Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Krzeczynie Wielkim nawiązała współpracę z fundacją DIGITAL UNIWERSITY, która realizuję projekt „IT dla Ukrainy”. Nawiązując współpracę z fundacją, szkoła złożyła wniosek i w ramach działalności wolontariackiej zadeklarowała wsparcie i rozdysponowanie sprzętu wśród swoich ukraińskich uczniów. Otrzymane laptopy zostały przez szkołę dostosowane do nauki tych dzieci w obecnych realiach i przekazane uczniom.



Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

W 2022 r. Gmina Lubin otrzymała wsparcie w wysokości 7.000,00 zł w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” dotyczącego wspierania organów prowadzących placówki wychowania przedszkolnego w obszarze rozwijania zainteresowań dzieci przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci.


Środki trafiły do trzech placówek wychowania przedszkolnego:


Z przyznanej dotacji i środków własnych stanowiących 20% kosztów realizacji zadania zakupione zostały książki będące nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3-6 lat oraz sfinansowane będą działania promujące czytelnictwo (zakup książek będących nagrodami książkowymi dla dzieci biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo, a także organizacja spotkań autorskich, wystaw i konkursów).


Program przyczynić się ma do kształtowania nawyków czytelniczych wśród dzieci w wieku przedszkolnym oraz uświadomienia, że spędzanie wolnego czasu z książką może być ciekawe, twórcze i pomocne na każdym etapie kształcenia.



Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej

Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Raszówce realizowała projekt „Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej” w ramach Programu Operacyjnego „Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego pn. „Uczenie się przez całe życie”.  Przyznana na ten cel dotacja ze środków UE wyniosła 121.971,49 zł. 


Realizacja tego projektu ze względu na pandemię przedłużona została do 30 czerwca 2022 r. Skierowany był on do nauczycieli szkoły. Zakładał on następujące cele:



Archipelag Skarbów

W ramach współpracy z KGHM w roku szkolnym 2021/2022 roku Gmina Lubin zrealizowała program pn. "Archipelag Skarbów", w ramach projektu z Fundacją KGHM Pol- ska Miedź "Działania na rzecz rodziny w Zagłębiu Miedziowym".


Program adresowany był do uczniów klas VII i VIII, i ukierunkowany na ograniczenie zachowań problemowych (używanie alkoholu, narkotyków, wczesne zachowania seksualne, przemoc rówieśnicza, pornografia, nauka radzenia sobie z emocjami) realizowany w formie mityngów w dużych grupach. W programie uczestniczyli także rodzice oraz kadra pedagogiczna. Program w całości opierał się na modelu profilaktyki zintegrowanej i odwoływał się do marzeń i pragnień młodych ludzi związanych ze szczęściem w życiu osobistym i w miłości oraz realizacją życiowych pasji.


Program realizowany był w Szkole Podstawowej w Siedlcach, która nie uczestniczyła we wcześniejszej edycji tego programu. Łącznie udział wzięły 64 osoby, w tym 10 nauczycieli, 10 rodziców i 44 uczniów. Koszt tej edycji programu to 6.000 zł z czego KGHM sfinansowało kwotę 3.000 zł.



programy przedszkolne

W roku szkolnym 2021/2022 Przedszkole im. Jana Pawła II w Raszówce wraz z Oddziałem Zamiejscowym w Lubinie włączyło się do realizacji różnorodnych programów i projektów edukacyjnych. W ramach prowadzonych działań dzieci brały udział w wielu zajęciach tematycznych i warsztatowych realizujących cele zapisane w podstawie programowej i poszerzających jej tematykę.


Kontynuacja programów:


Nowe programy:


Autorskie programy:



WYPOSAŻENIE OBIEKTÓW UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ GMINY LUBIN W LAMPY BAKTERIOBÓJCZE;

WYPOSAŻENIE SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PRZEDSZKOLA GMINY LUBIN W DYWANY INTERAKTYWNE


Możliwość wyposażenia w/w jednostek w lampy oraz urządzenia multimedialne, pojawiła się z chwilą pozyskania przez Gminę Lubin darowizny od KGHM Polska Miedź S A. nr KGHM-BZ-U-0301-2022. W dniu 08.08.2022 r. zostały zamówione 33 lampy bakteriobójcze przepływowe Aseptor ASB 255 MC na łączną kwotę 80.546,73 zł, których dostawcą była firma wyłoniona w ramach zapytania ofertowego Ultra-Viol sp. j., Piertas, Purgał, Wójcik, Stępowizna 34, 95-100 Zgierz. Cena jednostkowa lampy wyniosła 2.440,81 zł/szt. 


Lampy wyposażone są w promienniki UV-C. Promieniowanie UV-C nieodwracalnie dezaktywuje wszystkie wirusy (w tym SARS-CoV-2), bakterie, grzyby, pleśnie oraz wszelkie inne drobnoustroje. Zakupione lampy łączą w sobie najważniejsze cechy przepływowych lamp UV-C, gdyż są bezpieczne dla ludzi. Moc promieniowania UVC jest bezwzględna dla wszelkich drobnoustrojów. W trakcie pracy ciągłej po 2 godzinach następuje likwidacja do 89% patogenów, po 6 godzinach do 97%. Wyjątkowo cicha praca urządzenia zapewnia komfort użytkowania (poniżej 20 dB). Zaletą jest brak konieczności wykonywania otworów w ścianie oraz wyposażenie lampy w przewód z wtyczką do kontaktu.


Lampy zostały zakupione w celu dekontaminacji pomieszczeń z patogenów w jednostkach gminy Lubin, w poniższej ilości:


W tym samym dniu zostały zakupione również w ramach w/w umowy tzw. dywany interaktywne. Funkcjonalność urządzenia umożliwia szerokie spektrum zastosowań w każdym pomieszczeniu na jasnym  i jednolitym podłożu lub na dedykowanych matach. Uczeń za pomocą ruchów rąk lub nóg bierze udział w zabawie. 


Zaletą tej pomocy edukacyjnej jest niezwykła łatwość obsługi wyłącznie za pomocą pilota zdalnego sterowania - z zasadą obsługi podobną do domowego telewizora. Obraz wyświetlany na podłodze tworzy wirtualny „magiczny dywan”, na którym dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym przeżywają wspaniałe przygody, począwszy od gier i zabaw ruchowych, po edukację poznawczą ze wszystkich dziedzin wiedzy. Łącznie zakupiono 6 takich urządzeń wraz z matami i oprogramowaniem do nauki matematyki dla szkół. 


Koszt zakupu urządzeń wyniósł 74.453,25 zł. Dostawcą była wyłoniona w ramach zapytania ofertowego Grupa MAC S. A. ul. Witosa 76, 25-561 Kielce. Urządzenia zostały zamontowane we wszystkich szkołach  i przedszkolu. Jednostkowe koszty kształtowały się następująco:


Zgodnie z zapisami umowy, sprzęt wzbogacił zasób pomocy dydaktycznych poniższych jednostek oświatowych:


Nowe wyposażenie wspiera rozwijanie pasji młodych ludzi, ułatwia przekazywanie wiedzy i pomaga zdobywać nowe kompetencje. Pomoce dydaktyczne wykorzystywane są również w terapii dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Narzędzia multimedialne wykorzystywane w codziennej pracy z uczniem zarówno podczas zajęć lekcyjnych jak i pozalekcyjnych. Wspierają ćwiczenia z wielu obszarów, np. koordynacji wzrokowej, słuchowej, wzrokowo-słuchowo-ruchowej, logicznego myślenia, pamięci, spostrzegawczości, umiejętności kategoryzowania czy poszerzania słownictwa. Służą również do nauki piosenek, układów tanecznych i ćwiczeń fizycznych. Jak podkreślają pedagodzy, nowoczesne technologie to dobry sposób, by połączyć zabawę i naukę i wzmocnić zaangażowanie ucznia w proces uczenia się. Nauczyciele zaznaczają, że uczniowie korzystający z dywanu interaktywnego chętniej ze sobą współpracują i lepiej odnajduje się w grupie, 


Umiejętne wykorzystanie sprzętu multimedialnego podczas zajęć  pozwala rozbudzić w uczniach nie tylko zaciekawienie tematami zajęć, ale nade wszystko rozwinąć ich kreatywność, rozpoznać pasje i zainteresowania. Dzięki interaktywnym pomocom młodzi ludzie mają poczucie sprawczości, co bardziej motywuje ich do działania. Pomoce te wykorzystywane są także podczas zajęć wyrównawczych oraz rewalidacyjnych Pedagodzy podkreślają, że sprzęty multimedialne oddziałują na różne zmysły uczniów (wzrok, słuch, dotyk) i w znaczący sposób wpływają na jakość nauczania.


Wyposażenie w tego typu pomoce dydaktyczne wzbogaciło gminne jednostki oświatowe w atrakcyjną  przestrzeń do nauki i stymulowania rozwoju młodzieży, wpływając jednocześnie na wyrównywanie szans edukacyjnych.