sprawy społeczne oraz zdrowie

REALIZOWANE PROGRAMY Związane z POMOCĄ SPOŁECZNĄ I ZDROWIEM

Realizacja zadań związanych z sprawami społecznymi, rodziną oraz zdrowiem stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk programów i strategii przyjętych przez władze Gminy Lubin. Do najważniejszych z nich należą:

Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.

WARTOŚĆ zrealizowanych wydatków w ramach pomocy społecznej i wsparcia rodziny:

25 330 906
-14,37%
do roku 2021

Aktualny poziom wydatków na pomoc społeczną i wsparcie dla rodziny w 2022 r. wiąże się z kontynuowaniem działań Gminy Lubin związanych ze wsparciem materialnym dla mieszkańców. Niemniej, warto zauważyć, że w odniesieniu do 2021 r. znacząco zmalał poziom wydatków na wypłacone świadczenia wychowawcze („500+”). Dla porównania warto wskazać, że w 2021 r. na ten cel wydatkowano 20,8 mln zł, podczas gdy w 2022 r. wydatki te wyniosły 8,9 mln zł. W 2022 r. zadanie to zostało przekazane do realizacji ZUS. GOPS kontynuował wypłaty przyznanych już świadczeń do końca okresu, na jaki zostały przyznane, czyli do końca maja 2022 r.

W 2022 r. znaczący wpływ na poziom wydatków miała pomoc obywatelom Ukrainy oraz wypłata dodatków dla gospodarstw domowych, węglowych i osłonowych.

20 230 547

Wartość wypłaconych świadczeń społecznych

2 250 263

Wydatki na bieżące utrzymanie GOPS

118 688

Wartość zadań związanych z usługami opiekuńczymi

Świadczenia wsparcia materialnego w 2022 r.

Przyczyny korzystania z pomocy społecznej w 2022 r.

Zakres pomocy społecznej obejmował zadania określone w ustawie o pomocy społecznej. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wykonywał także zadania wynikające z innych aktów prawnych m.in. z ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy czy ustaw o dodatku osłonowym, węglowym.

W 2022 r. wykonywanie najistotniejszych działań w zakresie pomocy społecznej można było pogrupować według pięciu obszarów:

Najczęściej występującymi powodami korzystania z pomocy społecznej w Gminie Lubin w 2022 r. były ubóstwo, niepełnosprawność oraz długotrwała lub ciężka choroba. Należy przy tym zaznaczyć, że rodzina mogła korzystać z pomocy z powodu różnych przesłanek jednocześnie (ta sama rodzina mogła być ujęta w tabeli przy kilku pozycjach). Aby uzyskać pomoc ze strony GOPS rodzina lub osoba ubiegająca się o pomoc musi spełnić co najmniej dwie przesłanki tj. po pierwsze dochód osoby lub rodziny nie może przekroczyć kryterium ustawowego, po drugie musi wystąpić co najmniej jedna przesłanka, o której mowa w ustawie o pomocy społecznej.


Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wspiera osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Dla porównania warto dodać, że w 2022 r. powody korzystania z pomocy społecznej były podobne do występujących rok wcześniej.


W 2022 r. świadczeniami pieniężnymi objęto 85 rodzin, a niepieniężnymi 79 rodzin. Pracę socjalną świadczono wobec 656 rodzin.

Gminny OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ

Obecna struktura organizacyjna Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest odpowiedzią na diagnozowane na przestrzeni wielu lat potrzeby środowiska lokalnego, określone w oparciu o analizę i ocenę występujących zjawisk, powodujących zapotrzebowanie na różne formy wsparcia. Łącznie na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej w 2022 r. GOPS wydatkował 25.526.350, z czego 3.755.254 zł stanowiło zadania własne gminy.

W trakcie 2022 r. GOPS kompleksowo realizował zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej. Dodatkowo, pozyskano środki ze źródeł zewnętrznych w ramach ogłaszanych konkursów i programów tj. "Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa", "Programu asystent rodziny", czy "Korpus Wsparcia Seniorów". Ponadto, w ramach prowadzonej działalności statutowej GOPS w swojej bieżącej pracy realizował projekty socjalne i działania środowiskowe.

wybrane zadania realizowane w ramach integracji społecznej i wsparcia rodziny w 2022 r.

dodatek osłonowy

Dodatek osłonowy był świadczeniem pieniężnym, którego celem było zrekompensowanie rosnących cen nośników energii (gaz, prąd) oraz produktów żywnościowych, w ramach tarczy antyinflacyjnej. Wysokość dodatku uzależniono od ilości osób w rodzinie oraz kryterium dochodowego. 

Program "Dodatek osłonowy"

dodatek węglowy

Dodatek węglowy to jednorazowe świadczenie w wysokości 3.000 zł skierowane do gospodarstw domowych, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania był kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi. Przy wypłacie świadczenia nie obowiązywało kryterium dochodowe. 

Wypłacono 1.625 świadczeń.

Program "Dodatek węglowy".

Dodatek na inne źródła ciepła

Dofinansowanie na inne niż węglowe źródła ogrzewania. Wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystania niektórych źródeł ciepła dał możliwość dofinansowania zakupu pelletu drzewnego, drewna kawałkowego i innych rodzajów biomasy oraz gazu skroplonego LPG lub oleju opałowego.

Program "Dodatek na inne źródła ciepła".
Zdjęcie przedstawia ręce seniorów.

Usługi opiekuńcze

Z pomocy w formie usług opiekuńczych w 2022 r. skorzystało ogółem 23 klientów. 

Na rzecz podopiecznych zrealizowano łącznie 9.095 godziny pomocy.


By umożliwić szerszej grupie osób korzystanie z tej formy pomocy Rada Gminy Lubin dnia 19 października 2021 r podjęła Uchwałę Nr XXXIII/326/2021 ustalając koszt jednej godziny usług opiekuńczych na poziomie 2% najniższej emerytury ogłoszonej przez Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Na dzień podjęcia Uchwały koszt jednej godziny usług wynosił 25 zł, zaś w 2022 roku - 27 zł.

KORPUS WSPARCIA SENIORÓW

Gmina przystąpiła do Modułu II programu, mającego na celu poprawę bezpieczeństwa osób starszych przez dostęp do tzw. „opieki na odległość”. Program ma także na celu wsparcie w miejscu zamieszkania seniorów w wieku 65 lat i więcej, którzy mają problemy związane z samodzielnym funkcjonowaniem 

ze względu na stan zdrowia. Na potrzeby realizacji programu zostały zakupione tzw. „opaski bezpieczeństwa” wraz z obsługą systemu u wybranego realizatora usługi.

Grafika "Opaska bezpieczeństwa dla seniorów"
Zdjęcie opaski bezpieczeństwa.
Zdjęcie mężczyzny na wózku inwalidzkim i kobiety z białym pudełkiem oraz wójta Gminy Lubin.
Wózek z zakupami ilustrujący program "pomoc żywnościowa"

pomoc żywnościowa

Rok 2022 był kolejnym, w którym GOPS po raz kolejny realizował Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa na lata 2014-2020 (PO PŻ)

Program jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FEAD).

Pomoc udzielana jest w postaci artykułów spożywczych o przedłużonej trwałości, które są przekazywane bezpłatnie osobom najbardziej potrzebującym.

W 2022 r.  z tej formy wsparcia skorzystało 125  mieszkańców Gminy Lubin.

Wolontariat

Zawsze w okolicach Międzynarodowego Dnia Wolontariusza, przypadającego 5 grudnia, wyróżnia się w osoby, które niosą pomoc innym. To wyróżnienie przyznawane w gminie od 2012 r. dla osób, które swoją aktywnością wolontarystyczną podejmują działania w dowolnym obszarze życia społecznego, a w szczególności w dziedzinie: oświaty, kultury, sportu, zdrowia, ekologii, bezpieczeństwa, pomocy społecznej oraz działają na terenie Gminy Lubin i na rzecz jej mieszkańców. 

Grażyna Balewicz ze Składowic i Anna Kuc ze Szkoły Podstawowej w Szklarach Górnych otrzymały w 2022 roku zaszczytny tytuł Wolontariusz Roku Gminy Lubin. W specjalnej prezentacji przypomniano w skróconej formie zasługi nagrodzonych wolontariuszek, które były przygotowane przez zgłaszające je osoby i instytucje. Grażynę Balewicz zgłosiła grupa mieszkańców, Annę Kuc dyrekcja szkoły w Szklarach Górnych. Obie panie dołączyły do zaszczytnego grona wyróżnionych gminnych wolontariuszy, powiększając to grono do 31 osób.

Zdjęcie mężczyzn i kobiet z kwiatami.
Zdjęcie osób zebranych w sali.
Zdjęcie statuetki.

wsparcie dla ukrainy

Grafika "Gmina Lubin - solidarni".

wykaz działań podjętych przez Gminę w celu realizacji wsparcia dla obywateli Ukrainy

W związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy i migracją obywateli tego państwa do Polski, w dniu 28 lutego 2022 r. Wójt Gminy Lubin zarządzeniem wyznaczył koordynatora oraz zespół ds. pomocy uchodźcom z Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. 

W trakcie przygotowań zespół wytypował 6 obiektów na terenie gminy na łączną ilość miejsc – 113. Obiekty, które zostały wytypowane, są to obiekty pochodzące z zasobów Ośrodka Kultury Gminy Lubin oraz Ochotniczej Straży Pożarnej:

Gmina niezwłocznie przystąpiła do przygotowania tych miejsc . Zakupiono i zamontowano prysznice oraz pralki. Zakupiono wyposażenie w postaci łóżek polowych, szaf składanych, desek do prasowania, żelazek, suszarek na pranie, czajników, pościeli, ręczników, środków czystości i higieny osobistej oraz innych artykułów niezbędnych do zamieszkiwania uchodźców w tych obiektach. 

Dodatkowo z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych gmina otrzymała na zabezpieczenie potrzeb uchodźców 100 łóżek polowych z materacami oraz koce i prześcieradła.                                                                    

W dniu 28.03.2022 r. z Punktu Recepcyjnego we Wrocławiu zostali skierowani na teren gminy Lubin pierwsi uchodźcy z Ukrainy w ilości 6 osób (3 kobiety i 3 dzieci). Zostali zakwaterowani w pomieszczeniu socjalnym (mieszkanie) w miejscowości Wiercień. 

W dniu 27.04.2022 r. gmina przyjęła kolejnych uchodźców z Ukrainy w ilości 14 osób (5 osób dorosłych i 9 dzieci), które zostały zakwaterowane w świetlicy OSP Zimna Woda.

W dniu 18.05.2022 r gmina przyjęła 12 uchodźców z Ukrainy (7 osób dorosłych i 5 dzieci), którzy zostali zakwaterowani w świetlicy wiejskiej w Raszówce.

W dniu 01.09.2022 r. gmina przyjęła kolejne osoby z likwidowanego przez Starostwo Powiatowe w Lubinie punktu zakwaterowania uchodźców , ul. Składowa w Lubinie ( hala sportowa ) Zostali oni zakwaterowani w świetlicy wiejskiej w Miroszowicach - 14 osób (9 osób dorosłych i 5 dzieci).

Relokowano również uchodźców , którzy byli zakwaterowani w świetlicy OSP Zimna Woda. Zostali dokwaterowani w świetlicy wiejskiej w Raszówce.

Uchodźcy zakwaterowani w obiektach instytucjonalnych na terenie gminy mieli zapewnione: posiłki trzy razy dziennie, środki czystości i higieny osobistej oraz inne produkty, niezbędne do funkcjonowania. Gmina zapewniała również w tych obiektach dostęp do internetu.

Z uwagi na zmniejszony napływ uchodźców z Ukrainy podjęto decyzję o likwidacji czterech obiektów, które były przygotowane na przyjęcie uchodźców (obiekty stały puste), tj.:

Na koniec  2022 roku na terenie gminy funkcjonowały dwa obiekty instytucjonalne, w których byli zakwaterowani uchodźcy z Ukrainy, tj.;


Zdjęcie ławek i krzeseł w sali.
Zdjęcie łóżek polowych w sali.
Zdjęcie kuchni.
Zdjęcie łazienki.

POMOC OBYWATELOM UKRAINY


W związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej udzielał wsparcia pomocą finansową i rzeczową obywatelom Ukrainy. 


Zrealizowano następujące formy pomocy:


Środki finansowe na realizację zadań pochodziły z Funduszu Pomocy utworzonego Ustawą z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.


Ponadto wpłynęła darowizna w wysokości 13.412,70 zł z partnerskiej gminy Sathoney Camp z przeznaczeniem na pomoc rodzinom z Ukrainy. Środki te przeznaczone zostały na organizację letniego obozu wakacyjnego dla dziewięciorga  dzieci z Ukrainy.

Zdjęcie serca z kolorach flagi ukraińskiej.

wykaz działań podjętych przez Gminę w celu realizacji wsparcia dla obywateli Ukrainy w zakresie oświaty


W roku 2022 Gmina Lubin realizowała dodatkowe zadania oświatowe związane z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy poprzez:

Grafika "Twarz w kolorach ukraińskich".
Portal pracy dla Ukraińców

zdrowie

Ochrona zdrowia to sektor, który często nie charakteryzuje się wysokimi wydatkami, ale pomimo tego, zakres realizowanych zadań pozostaje zróżnicowany. Podstawowe obowiązki gminy w tym zakresie zostały zawarte w ustawie o samorządzie gminnym, która wskazuje, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, wśród których uwzględnia się m.in. sprawy ochrony zdrowia. Jednakże szczegółowe kompetencje określają także inne akty prawne, zwłaszcza ustawy, które dotyczą przedsięwzięć związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniem narkomanii.

Corocznymi przedsięwzięciami realizowanymi przez gminę były zadania określone w ramach programów rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii. Celem głównym jest ograniczenie zdrowotnych i społecznych skutków wynikających z zażywania narkotyków, nadużywania napojów alkoholowych i używania innych środków psychoaktywnych poprzez podnoszenie poziomu wiedzy i świadomości mieszkańców Gminy Lubin oraz prowadzenie skoordynowanych działań profilaktycznych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych. 

Gmina zwiększała dostępność pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem oraz udziela rodzinom, w których występują problemy, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie. Prowadzona jest także profilaktyczna działalność informacyjna i edukacyjna w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii w szczególności dla dzieci i młodzieży.

Łączne wydatki w ochronie zdrowia w 2022 r. wyniosły blisko 400 tys., w tym najwyższą kwotę wydatkowano w zakresie przedsięwzięć dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. W głównej mierze skupiały się one na zwiększeniu dostępności do instytucji wspomagających proces leczenia oraz rehabilitacji osób nadużywających substancji psychoaktywnych i ich rodzin, a także na poprawie skoordynowanych działań profilaktycznych, informacyjnych, edukacyjnych i szkoleniowych.

inwestycje w ośrodek zdrowia

Gmina Lubin sfinansowała zakup wyposażenia medycznego dla Ośrodka Zdrowia w Raszówce w postaci autoklawu parowego marki RUNYES Sea 18l. To nowoczesny autoklaw o zaawansowanej technologii. Jest urządzeniem, który pozwala na dokładny proces sterylizacji wszystkich rodzajów wsadów. Posiada funkcję samokontroli, co znacznie ułatwia pracę lekarzowi ze względu na dokładność procesu sterylizacji oraz informuje o błędach podczas sterylizacji. 

Zdjęcie urządzenia w postaci autoklawu parowego do procesu sterylizacji.
Zdjęcie urządzenia w postaci autoklawu parowego do procesu sterylizacji.

realizacja programu prozdrowotnego 

Gmina Lubin w 2022 roku wzięła po raz kolejny udział w ogólnopolskim programie profilaktyki czerniaka (edycja 2022/2023), którego koordynatorem jest Studenckie Koło Naukowe Onkoma przy Klinice Gastroenterologii Onkologicznej w Narodowym Instytucie Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie. 

Za pośrednictwem szkół podstawowych na terenie gminy zrealizowane są założenia w obszarze powszechnej edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowego stylu życia poprzez przeprowadzenie zajęć o zdrowiu w ramach godziny z wychowawcą. 

Plakat "Poznaj ABCDE czerniaka".
Plakat "Złote zasady ochrony skóry".

Pomoc w depresji

Od jesieni 2021 roku trwa Kompleksowy Program Przeciwdziałania Depresji, czyli pakiet działań edukacyjnych, profilaktycznych i pomocowych dla mieszkańców Zagłębia Miedziowego, przygotowany przez KGHM we współpracy z lokalnymi samorządami.


23 lutego przypada Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją

Centrum Formacji Rodziny im. Jana Pawła II w Lubinie oraz Głogowskie Stowarzyszenie Otwarte Drzwi wraz z partnerem KGHM Polska Miedź S.A zorganizowali obchody tego dnia poprzez udział w III Tygodniu Walki Z Depresją, w dniach 21-27 lutego 2022.

III Tydzień Walki z Depresją był głownie dedykowany wpływowi środowiska pracy na wystąpienie depresji, zatem nie zabrakło rozmów o mobbingu czy wypaleniu zawodowym, ale też o depresji poporodowej czy przezwyciężaniu trudności życiowych w sytuacji zmagania się ze śmiertelną chorobą dziecka.

Plakat "Tydzień walki z depresją".

Przebieg AKCJI SZCZEPIEŃ

W lutym 2022 r. stan szczepień przeciw COVID-19 w Gminie Lubin wyglądał następująco:


53,7% zaszczepionych w pełni w 2022 r.

8 887 mieszkańców zaszczepionych w pełni


Na rzecz ochrony zdrowia w 2022 r. podjęte zostały również inne działania obejmujące współpracę z organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu kontynuowano realizację zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej