REALIZOWANE POLITYKI, PROGRAMY I STRATEGIE

Niniejsza część przedstawia podsumowanie najważniejszych zadań wykonywanych w 2022 r. przez Gminę Lubin w związku z realizacją lokalnych polityk, programów i strategii.


Spośród wielu uchwał rady gminy stanowiących o kierunkach realizacji lokalnych polityk, programów i strategii, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na Strategię Rozwoju Gminy Lubin na lata 2015-2030, która jest dokumentem o charakterze strategicznym, wyznaczającym główne kierunki rozwoju gminy. W 2022 r. rozpoczęto prace nad nową, bardziej aktualną strategią, zgodną ze zmieniającymi się uwarunkowaniami oraz przepisami prawa.


Istotna część zadań wójta w 2022 r. związana była z realizacją i wdrożeniem działań zaplanowanych w licznych dokumentach o charakterze programowym i strategicznym, w tym programom dedykowanym konkretnym zadaniom własnym.

29


dokumentów i programów strategicznych gminy było realizowanych w 2022 r., 




w tym:




3

z obszaru

ochrony środowiska

4

z obszaru

pomocy społecznej

11

o charakterze

ogólnym 

(w tym 8 Sołeckich Strategii Rozwoju Wsi)


3

z obszaru 

ładu przestrzennego

2

z obszaru

gospodarki komunalnej

1

z obszaru

ochrony zdrowia

2

z obszaru oświaty



1

z obszaru rewitalizacji


2

z obszaru

gospodarki mieszkaniowej i energetycznej

Krótki opis realizacji

Programy o charakterze ogólnym

Strategia Rozwoju Gminy Lubin na lata 2015-2030

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XXVI/149/2015 Rady Gminy Lubin z dnia 9 grudnia 2015 r.

Cel: 

SRGL jest jednym z ważniejszych instrumentów działania władz samorządowych. Poszczególne zapisy strategii są odzwierciedleniem aktualnych potrzeb gminy oraz wskazują kierunek działań lokalnych w ujęciu długofalowym.  Określone w nim zostały 3 ogólne cele rozwoju: 

Cel ogólny 1:
Zrównoważone wykorzystanie zasobów przyrodniczych, środowiskowych i kulturowych na rzecz rozwoju gminy.

Cel ogólny 2:
Rozwój gospodarczy gminy w oparciu o przedsiębiorczość mieszkańców i partnerską współpracę z kluczowymi podmiotami gospodarczymi, w tym KGHM Polska Miedź S.A. 

Cel ogólny 3:
Aktywne włączenie obywateli w rozwój gminy oraz zapewnienie mieszkańcom satysfakcjonującego poziomu jakości życia. 

Na potrzeby realizacji strategii do każdego z celów ogólnych przypisano cele szczegółowe, dla których określony został plan operacyjny, obejmujący priorytetowe zadania do realizacji wraz z ich okresem realizacji. 

Realizacja w 2022 r.: 

W 2022 r. czyli w siódmym roku obowiązywania przedmiotowego dokumentu strategicznego, sukcesywnie przeprowadzano różne działania zarówno inwestycyjne jak i tzw. miękkie zwiększające stopień realizacji założeń i celów strategii, w szczególności poprzez liczne programy, dokumenty strategiczne czy projekty ze źródeł zewnętrznych (w tym także ze środków UE) w różnych dziedzinach m.in.

Ww. projekty realizowano w latach 2022-2023.

Rok 2022 był jednocześnie ostatnim rokiem wydatkowania środków w ramach unijnej perspektywy 2014-2020, stąd nie były ogłaszane w tymże roku nabory z programów unijnych. Natomiast w ramach nowej perspektywy programowania na lata 2021-2027 nie ogłaszano jeszcze żadnych konkursów/naborów. 

Ze względu na wprowadzone w 2020 r. zmiany w ustawie o zasadach planowania polityki rozwoju oraz szeregu innych ustaw, koniecznym stało się opracowanie nowej Strategii, która nie jest dokumentem o charakterze obowiązkowym, niemniej jednak jej posiadanie umożliwia pozyskiwanie środków zewnętrznych na realizację zadań własnych.

Wobec powyższego w roku 2022 r. rozpoczęto procedurę opracowania nowej Strategii, zgodnej z zasadami planowania zrównoważonego rozwoju i spójnej z obowiązującymi dokumentami programowymi na szczeblu krajowym  i regionalnym – wybrany został wykonawca zewnętrzny, który przeprowadzi proces opracowania strategii metodą uspołecznioną.  Zadanie zakończy się w IV kwartale 2023 r.

Roczny program współpracy Gminy Lubin z organizacjami pozarządowymi wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2022

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XXXV/355/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 29 listopada 2021 r. 

Cel: 

Nadrzędnym celem programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą Lubin i organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, służącego diagnozowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnych.

Realizacja w 2022 r.: 

Szczegółowe informacje odnośnie realizacji programu zawarto na podstronie raportu Współpraca z NGO.

Grafika przedstawia kolorowe dłonie.
Program "Działaj lokalnie".

Sołeckie strategie rozwoju wsi

Od 2010 roku do programu Odnowy Wsi przystąpiło 17 sołectw z Gminy Lubin. W 2022 r. zadania wynikające z powyższych strategii realizowane były przede wszystkim w oparciu o Fundusz Sołecki, budżet gminy oraz inicjatywę własną mieszkańców. 

Ponadto w 2022 roku w ramach ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego konkursu Odnowa Wsi Dolnośląskiej Gmina Lubin złożyła wniosek o dofinansowanie projektu "Doposażenie placu zabaw w Osieku i Szklarach Górnych na terenie Gminy Lubin".    

Logo "Wioska tematyczna".

Gmina Lubin w 2022 r. informowała o ogłoszonym konkursie  pn. „Przedsięwzięcia promujące ideę odnowy wsi”. Celem konkursu jest wsparcie społeczności lokalnych, działających w inicjatywie „Odnowa Wsi Dolnośląskiej” w 2022 roku, w realizacji projektów mających za zadanie poprawę funkcjonowania grup odnowy wsi, pobudzenie aktywności mieszkańców do wspólnej pracy na rzecz swojej miejscowości oraz rozwój tożsamości wiejskiej, zachowanie dziedzictwa kulturowego i specyfiki obszarów wiejskich.

Dotacje wynosiły od 4 do 8 tys. zł. 

Plan urządzeniowo-rolny Gminy Lubin

Podstawa prawna: 

Uchwała nr LIX/403/2018 z dnia 26 marca 2018 roku.

Cel: 

Celem planu urządzeniowo-rolnego jest przedstawienie takich rozwiązań, które przyczyniłyby się do wszechstronnego rozwoju wsi i gospodarstw rolnych, poprawy warunków życia oraz pracy ludności, ochrony, a także kształtowania środowiska przyrodniczego wsi. Zawarte w nim ustalenia i zabiegi urządzeniowo-rolne dla obszarów wiejskich gmin powinny być pomocne i wykorzystane przez gminy w zakresie przygotowania własnych opracowań programowych, planistycznych i projektowych czy tworzenia budżetów gminnych na poszczególne lata. Ustalenia powinny znaleźć swoje odzwierciedlenie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego poszczególnych wsi.

Realizacja w 2022 r.: 

W ramach realizacji przedmiotowego planu w 2022 roku przeprowadzono konserwację urządzeń melioracji wodnych będących własnością Gminy Lubin. Prace obejmowały utrzymanie rowów melioracyjnych na długości 5.005 m i wykonane zostały przy finansowym wsparciu z budżetu Województwa Dolnośląskiego. 

Programy z obszaru rewitalizacji

Lokalny Program Rewitalizacji dla Gminy Lubin w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020

Podstawa prawna: 

Uchwała XLII/270/2016 Rady Gminy Lubin z dnia 29 listopada 2016 r.

Cel: 

Założenia planistyczne przedmiotowego dokumentu ogniskowały się wokół dwóch strategicznych celów stanowiących odpowiedź na zidentyfikowane wyzwania wynikające z ustalonych problemów społecznych, gospodarczych i techniczno - przestrzennych. Założonym do osiągnięcia celom głównym wyznaczono cele szczegółowe jako efekty i kierunki działań eliminujących negatywne zjawiska.

Cel ogólny nr 1 LPR:
„Wzmocnienie kapitału społecznego i ograniczenie niekorzystnych zjawisk społecznych poprzez aktywizację społeczno-zawodową mieszkańców”.

Cel ogólny nr 2 LPR:
„Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez rewitalizację infrastruktury rekreacyjno-sportowej, społecznej, mieszkaniowej, drogowej oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego.

W ramach Lokalnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Lubin określonych zostało 47 przedsięwzięć rewitalizacyjnych, w tym 38 infrastrukturalnych i 9 przedsięwzięć społecznych w ramach tzw. list projektów:

Realizacja w 2022 r.: 

Były wykonywane przedsięwzięcia ujęte w LPR:

W roku 2022 zakończona została 6-letnia realizacja LPR dla Gminy Lubin,  na którego opracowanie Gmina Lubin otrzymała kilka lat temu środki finansowe ze wsparciem unijnym w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna (POPT) na lata 2014 - 2020. 

Opracowany został przez gminę raport końcowy podsumowujący podejmowane działania – raport został przekazany do UMWD. 

Poniżej najważniejsze wnioski z przedmiotowego opracowania podsumowującego realizację programu rewitalizacji.

Źródła finansowania przedsięwzięć rewitalizacyjnych

Od 2017 r. podjęto realizację 16 przedsięwzięć z ogólnej puli 47 projektów (34,04% zaplanowanych przedsięwzięć), przy czym 13 z nich (czyli 81,25%)  dotyczyło projektów z listy A i z listy B.  Podkreślić należy, że w każdej z siedmiu miejscowości objętych rewitalizacją podjęto się realizacji przynajmniej jednego zaprojektowanego w LPR przedsięwzięcia. Najwięcej z nich wykonanych zostało w miejscowości Niemstów.

Przedsięwzięcia rewitalizacyjne były dokonywane w każdym roku budżetowym począwszy od 2017 r. – zadania były realizowane albo w części albo w całości albo w etapach. We wszystkich 16 podjętych do realizacji zadaniach rewitalizacyjnych Gmina Lubin ma swój udział finansowy: 

Zdecydowaną większość zaplanowanych zadań w ramach LPR gmina realizowała ze środków własnych. Z poniesionych pieniężnych nakładów rewitalizacyjnych łącznie ze wszystkich wykazanych źródeł  Gmina Lubin finansowała 72,93 % tychże nakładów.

Skuteczność zaplanowanego przez Gminę Lubin procesu rewitalizacji silnie uzależniona     była od dostępności środków finansowych na wykonanie przedsięwzięć. Gmina Lubin starała się korzystać z wielu źródeł finansowania,  jednak nie wszystkie złożone przez nią wnioski aplikacyjne otrzymały dofinansowanie/dotację. 

W możliwościach i płynnościach finansowych na realizację LPR ogromne znaczenia miały m.in. wieloaspektowe skutki pandemii COVID-19, sytuacja polityczna i gospodarcza w Europie, a także w kraju.  

kolaż zdjęć.

Regionalny Program Operacyjny

Nie udało się wykonać żadnego z działań przy współfinansowaniu z Regionalnego Program Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata  2014 – 2020. Brak dostępności konkursów zewnętrznych w zakresie zaplanowanych działań rewitalizacyjnych lub/i brak powtarzalności ogłaszanych konkursów w ramach RPO WD np. w cyklach rocznych czy dwuletnich uniemożliwiały pozyskiwanie dotacji zarówno przez gminę jak i inne jednostki samorządu terytorialnego, organizacje pozarządowe, wspólnoty mieszkaniowe itp. 

Znaczna część konkursów została sfinalizowana w początkowym okresie programowania 2014-2020, kiedy gmina nie posiadała jeszcze zatwierdzonego programu rewitalizacji. 

Działania społeczne

Działania społeczne (pozainwestycyjne) nie zostały wykonane zgodnie z planem. Z założenia miały być realizowane głównie w oparciu o środki Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), co niestety nie doszło do skutku. Pomimo także, iż w roku 2021 rozpoczęła się nowa perspektywa finansowa UE to jednak brak było ogłoszeń konkursowych  w ramach środków z EFS. W procesie rewitalizacji podejmowano jednak w tym względzie alternatywne działania społeczne o zbliżonym profilu. Znacząca część tychże działań dokonana została w ramach aktywności Gminy Lubin oraz jej jednostek organizacyjnych: Ośrodka Kultury Gminy Lubin, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Gminnej Biblioteki Publicznej oraz podstawowych szkół gminnych w wielu różnorodnych inicjatywach, programach i projektach nieujętych wprost w LPR. 

Przebudowa i adaptacja zdegradowanego budynku nr 12 w Zimnej Wodzie na wielofunkcyjny ośrodek wsparcia

Gmina Lubin przygotowała  i złożyła niezbędną dokumentację na konkurs w ramach RPO WD 2014-2020 w ramach naboru nr RPDS.06.03.01-IZ.00-02-169/16 – OSI. 

Projekt pozostawał od 2018 r. na pozycji nr 1 listy rezerwowej do dofinansowania i ostatecznie nigdy nie uzyskał oczekiwanego wsparcia. Gmina nie podjęła się realizacji tego zadania z uwagi na wysokie koszty inwestycji a tym samym niewystarczające własne środki finansowe oraz brak dotacji z innych źródeł. Skutkiem natomiast braku realizacji tego przedsięwzięcia nie zrealizowano niestety większości działań „miękkich” zaplanowanych w LPR, które miały mieć zaistnieć kompleksowo na bazie planowanego wielofunkcyjnego ośrodka wsparcia. 

Podsumowując realizację LPR dla Gminy Lubin należy stwierdzić, że udało się zrealizować opracowany program w wymiarze ponad 1/3 ilości zaplanowanych projektów. Poziom realizacji Programu został więc osiągnięty w zadowalającym stopniu w odniesieniu do części infrastrukturalnej oraz w stopniu mniej zadowalającym w odniesieniu do działań społecznych. 

Ograniczenia, jakie stawały na drodze blisko 6-letniego procesu rewitalizacji wynikały z kilku zazębiających się czynników w tym m.in.: 

Zdecydowaną większość przedsięwzięć, których podjęto się realizacji została sfinansowana ze środków własnych Gminy, częściowo także ze źródeł zewnętrznych, innych niż przewidywał to LPR. Z całą więc pewnością można stwierdzić, że Gmina Lubin wykorzystuje swoje możliwości budżetowe na rzecz rozwoju oraz zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej.

Programy z obszaru gospodarki mieszkaniowej i energetycznej

Wieloletni Program Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Lubin na lata 2022-2026

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XLVI/434/2022 Rady Gminy Lubin z dnia 24 października 2022 r. 

Cel: 

Program zawiera zasady tworzenia i wdrażania długoterminowej strategii dotyczącej gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy, w tym m.in. zasady polityki czynszowej, sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy, źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach. 

Realizacja w 2022 r.: 

Na gospodarowanie zasobem mieszkaniowym Gminy Lubin wydatkowano 842.530,96 zł.

W ramach zadań majątkowych lokale mieszkalne na kwotę 38.160,20 zł oraz przeprowadzono działania przygotowawcze do termomodernizacji budynku gminnego Zimna Woda 27 (18.450,00 zł).

Aktualizacja założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy Lubin

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XXVII/268/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 25 lutego 2021 r. 

Cel: 

Cele w zakresie sytuacji energetycznej gminy:

Realizacja w 2022 r.: 

W ramach programu realizowane następujące cele szczegółowe:

Program "Inwentaryzacja źródeł ogrzewania w budynkach w Gminie Lubin".
Program "Czyste Powietrze - Zdrowy wybór".

Kontynuowano realizację programów wspierających wymianę źródeł ciepła na paliwa stałe niespełniających odpowiednich norm emisji zanieczyszczeń. W ramach działania w dalszym ciągu prowadzony był punkt konsultacyjno - informacyjny oraz realizowane zadania w ramach Porozumienia z WFOSiG i GW we Wrocławiu dotyczącego programu Czyste Powietrze. Za pośrednictwem gminy zostało złożonych 86 wniosków.

Wg stanu na 31 grudnia 2022 r. w Gminie Lubin:

Programy z obszaru ŁADU PRZESTRZENNEGO

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubin

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XXVII/271/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 25 lutego 2021 r. w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubin.

Cel: 

Niniejszy dokument określa politykę przestrzenną gminy, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Realizacja: 

W 2022 r. Uchwałą Nr Rady Gminy Lubin Nr XL/410/2022 z dnia 13 czerwca 2022 r. (zmienioną Uchwałą Nr XLIII/425/2022 z dnia 26 lipca 2022 r.) przystąpiono do sporządzenia zmian w obowiązującym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Lubin dla obszarów położonych w obrębach Buczynka, Bukowna, Chróstnik, Czerniec, Gola, Gorzelin, Gorzyca, Kłopotów, Krzeczyn Mały, Krzeczyn Wielki, Księginice, Miłosna, Niemstów, Obora, Osiek, Pieszków, Raszowa, Raszowa Mała, Raszówka, Składowice, Szklary Górne, Ustronie, Wiercień. 

Przystąpienie do sporządzenia zmiany Studium podyktowane było przede wszystkim koniecznością stworzenia możliwości lokalizacji urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł oraz inwestycji gospodarczych.

Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego

Podstawa prawna: 

Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego uchwalane są w oparciu o wiążące ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubin.

Cel: 

Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego są aktami prawa miejscowego, które określają przeznaczenie oraz warunki zagospodarowania terenu. Stanowią one podstawę planowania przestrzennego.

Realizacja: 

Gmina w całości pokryta jest miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego w związku z czym nie są wydawane decyzje o warunkach zabudowy i decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Uchwalone MPZP w roku sprawozdawczym tj. w 2022 r. stanowią zmianę już istniejących planów miejscowych.

14 marca 2022 r. Rada Gminy podjęła Uchwałę nr XXXVII/372/2022 w sprawie oceny aktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Lubin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na terenie gminy Lubin. Obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy Lubin oceniono jako aktualne, uznając, że określone w nim cele nadal pozostają aktualnymi kierunkami rozwoju gminy. 

MIEJSCOWE PLANY ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO - mapka.

Gminny Program Opieki Nad Zabytkami Gminy Lubin na lata 2020-2023

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XIX/184/2020 Rady Gminy Lubin z dnia 11 maja 2020 r. przyjęto Gminny Program Opieki nad Zabytkami Gminy Lubin na lata 2020-2023.

Cel: 

Gminny Program Opieki nad Zabytkami określa kierunki i działania podejmowane przez samorząd, mające na celu szeroko pojętą ochronę dziedzictwa kulturowego. Opieka nad zabytkami stanowi jeden z obszarów działania dla władz lokalnych. W okresie sprawozdawczym, za pomocą dostępnych i możliwych instrumentów prawnych, finansowych i społecznych były podejmowane działania, które miały na celu zachowanie dziedzictwa kulturowego na terenie Gminy Lubin.  

Realizacja w 2022 r.:  

Opracowano kolejne dwie monografie miejscowości Gminy Lubin obejmujące zagadnienia związane z historią gminy.

W 2022 r. zawarta została umowa, której przedmiotem była kompleksowa aktualizacja Gminnej Ewidencji Zabytków Gminy Lubin dla obiektów wpisanych do rejestru zabytków oraz dla obszarów zabytkowych wskazanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków obejmująca zabytki architektury i budownictwa w tym obiekty i zespoły oraz układy przestrzenne. 

Prowadzono także monitoring Gminnego Planu Ochrony Zabytków Gminy Lubin na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych.

Gmina Lubin do końca lutego każdego roku prowadzi nabór wniosków o udzielenie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. W 2022 r. przyznano 11 dofinansowywań na zabytki ruchome i nieruchome dla 8 Parafii na łączną kwotę 295.000 zł. 

Dotacje  udzielone w 2022 r. na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków

Dotacje przekazywano na podstawie uchwał:

Pozostałe informacje o ochronie zabytków, w tym gminnej ewidencji zabytków, znajdują się w zakładce Gospodarka.

Programy z obszaru ochrony środowiska

Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubin (PGN)

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XXI/108/2015 Rady Gminy Lubin z dnia 11 września 2015 r. (z późn. zm.).

Cel: 

Celem strategicznym Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubin (PGN) jest dążenie do utrzymania niskoemisyjnego rozwoju gospodarczego i zaspokajania potrzeb społeczeństwa, tj. rozwoju gospodarczo-społecznego Gminy Lubin roku bez wzrostu zapotrzebowania na energię pierwotną i finalną, bez wzrostu emisji CO2 i przy zwiększeniu udziału energii odnawialnej w bilansie energetycznym Gminy.

Realizacja w 2022 r.: 

W wyniku analizy stanu realizacji zadań składających się na PGN na koniec roku 2022 należy stwierdzić, że:

Wykonano kablowe linie oświetleniowe zasilające słupy oświetlenia ulicznego wraz ze słupami w miejscowościach:

Zdjęcie paneli fotowoltaicznych na dachu budynku.

Dzięki współpracy nawiązanej przez gminę z Centrum Technologii Energetycznych ze Świdnicy oraz 13 innymi gminami z terenu Dolnego Śląska został w ostatnich latach zrealizowany największy projekt grantowy w regionie. Nosił nazwę „Regionalny Program Energetyki Prosumenckiej”. Zamontowano 530 instalacji fotowoltaicznych na dachach mieszkańców gminy.

Realizując zadanie Rozbudowa i modernizacja oświetlenia na ternie Gminy Lubin wykonano 14 zestawów oświetleniowych zasilanych z akumulatorów, ładowanych z paneli fotowoltaicznych w miejscowościach: Dąbrowa Górna, Gogołowice, Gorzyca, Krzeczyn Wielki, Lisiec, Miłosna, Niemstów, Obora, Ustronie, Pieszków, Raszowa.

W rozpatrywanym okresie zlikwidowano 20 nieefektywnych źródeł na paliwo stałe. Kwota dofinansowania z budżetu gminy w formie dotacji, skierowanej do mieszkańców wyniosła dla zrealizowanego zakresu 100.000 zł.

Zadanie Ograniczanie niskiej emisji w budynkach mieszkalnych komunalnych i socjalnych zarządzanych przez PGKGL Sp. z o.o. obejmowało likwidację starych źródeł ogrzewania oraz wykonanie termomodernizacji budynków, które dotąd nie zostały zmodernizowane (w tym wymiana okien na energooszczędne i inne wynikające z audytów energetycznych).

W ramach tego zadania w rozpatrywanym okresie sprawozdawczym wykonano prace w zakresie:

Zdjęcie pasów na jezdni.
Zdjęcie drogi z kostki brukowej.
Zdjęcie przedstawia przecięcie wstęgi.

Modernizacja infrastruktury drogowej na obszarze Gminy Lubin w 2022 r. zrealizowana została w następującym zakresie:

przebudowy:

oraz

Organizację akcji społecznych związanych z ograniczeniem emisji, efektywnością energetyczną oraz wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii realizowano w formie spotkań z mieszkańcami na terenie wybranych sołectw, połączone z promocją programów dotacyjnych dotyczących wymiany źródeł ogrzewania oraz termomodernizacji. 

W 2022 r. odbyły się 4 takie spotkania.

Program Ochrony Środowiska dla Gminy Lubin na lata 2019-2022 z perspektywą do 2026 r.

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XV/152/2019 Rady Gminy Lubin z dnia 20 grudnia 2019 r.

Cel: 

Program ten m.in. określa hierarchię niezbędnych działań zmierzających do poprawy stanu środowiska gminy, umożliwia koordynację decyzji administracyjnych oraz wybór decyzji inwestycyjnych podejmowanych przez różne podmioty i instytucje. W POŚ określone zostały następujące obszary interwencji:

A. Ochrona klimatu i jakości powietrza

B. Zagrożenia hałasem

C. Pola elektromagnetyczne

D. Gospodarowanie wodami. Gospodarka wodno-ściekowa

E. Zasoby geologiczne

F. Gleby

G. Gospodarka odpadami i zapobieganie powstawaniu odpadów

H. Zasoby przyrodnicze

I. Zagrożenia poważnymi awariami

Realizacja w 2022 r.: 

Prowadzono działania w zakresie:

Zdjęcie przedstawia prace związane z usuwaniem azbestu

Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Lubin

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XXVII/157/2015 Rady Gminy Lubin z dnia 16 grudnia 2015 r. 

Cel: 

Program ma na celu zaplanowanie bezpiecznego dla zdrowia mieszkańców i środowiska naturalnego usunięcia wyrobów zawierających azbest z obszaru gminy.

Realizacja w 2022 r.: 

Usunięto 37,247 ton wyrobów azbestowych (w tym 22,453 ton to demontaż, 14,794 ton to zabranie).

Koszt brutto zadania to 28.945,67 zł - z tego uzyskano dofinansowanie z WFOŚiGW we Wrocławiu w kwocie 10.115,09 zł (40 % kosztów kwalifikowanych), koszt Gminy Lubin 18.830,58 zł.

W wyniku realizacji programu pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Lubin” przez Gminę Lubin w latach 2015-2022 (częściowo z udziałem dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) usunięto wyroby zawierające azbest w ilości łącznej 703,5 t.

Ilość usuniętego azbestu w poszczególnych latach:

Programy z obszaru gospodarki komunalnej

Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Lubin na 2022 r.

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XXXVII/381/2022 Rady Gminy Lubin z dnia 30 marca 2022 r. 

Cel: 

Poprzez przyjęcie uchwały zapewniono opiekę dla bezdomnych zwierząt ujawnionych na terenie gminy, opiekę dla kotów wolno żyjących w tym ich sterylizację oraz dokarmianie, opiekę weterynaryjną w przypadku zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt, co do których nie ustalono właściciela (zwierzęta bezdomne i zwierzęta leśne).  Program ma na celu ograniczenie zjawiska bezdomności zwierząt domowych i gospodarskich oraz zapewnienie właściwej opieki bezdomnym zwierzętom domowym i gospodarskim. Zadaniem programu jest także wyłapywanie zwierząt i doprowadzenie ich do schroniska oraz ograniczenie niekontrolowanego rozrodu zwierząt i edukację społeczeństwa w zakresie obowiązków spoczywających na właścicielach zwierząt.

Zdjęcie szczeniaczka za kratą.

Realizacja w 2022 r.: 

Poprzez przyjęcie uchwały zapewniono opiekę dla bezdomnych zwierząt ujawnionych na terenie gminy, opiekę dla kotów wolno żyjących w tym ich sterylizację oraz dokarmianie, opiekę weterynaryjną w przypadku zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt, co do których nie ustalono właściciela (zwierzęta bezdomne, koty wolno żyjące i zwierzęta leśne).

Na realizację uchwały wydatkowano: 

Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin Sp. z o.o. na lata 2022 – 2025

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XXXVII/382/2022 Rady Gminy Lubin z dnia 14 marca 2022 r. 

Cel: 

W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów planowanych na ich realizację, uzasadnienie konieczności ich realizacji oraz określenie zakresów rzeczowych prac nakładów finansowych na planowane prace.

Zdjęcie osób wkopujących batonowy zbiornik.

Realizacja w 2022 r.:  

Zadanie realizowane jest przez przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne, tj. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin sp. z o.o. W 2022 r. przeprowadzono następujące działania:

Programy z obszaru pomocy społecznej

Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Lubin na lata 2018-2023

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XLIII/457/2018  Rady Gminy Lubin z dnia 12 września 2018 r. 

Cel: 

Misja samorządu, sformułowana w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Lubin na lata 2018-2023, jest następująca: "poprawa jakości życia mieszkańców poprzez zaspokajanie ich potrzeb, integrowanie społeczności lokalnej oraz zapobieganie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu osób i rodzin"

Cele strategiczne należą do grupy celów kierunkowych i długofalowych, sformułowane są w sposób ogólny i dotyczą wieloletniego horyzontu czasowego. Cele strategiczne odpowiadają na pytanie: co chcemy osiągnąć? Osiągnięcie zamierzonych celów strategicznych dały podstawę do wypracowania celów szczegółowych. W strategii określone zostały kierunki działań zmierzających do łagodzenia skutków dominujących problemów społecznych oraz zadania programowe określające pomoc różnym grupom, sposoby ich osiągnięcia oraz realizatorów. 

Realizacja w 2022 r.: 

Koordynatorem realizacji działań wyznaczonych w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Lubin na lata 2018-2023 jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. 

Wdrażanie projektowanych działań przyczynia się m.in. do przeciwdziałania ubóstwu, bezrobociu i bezdomności,  oraz zapobiegania ich skutkom, wspierania rodzin, wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży, przeciwdziałania uzależnieniom, zaspokajania potrzeb mieszkańców w zakresie ochrony zdrowia, wspierania osób starszych i niepełnosprawnych oraz umożliwienie im udziału w życiu społecznym, zapewnienia bezpieczeństwa publicznego mieszkańcom gminy. 

Zapisy zawarte w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Lubin są realizowane w ramach przyjętych działań w zależności od posiadanych przez samorząd gminy i pozyskanych z zewnątrz środków finansowych. Dla osiągnięcia wyznaczonych celów konieczne jest współdziałanie różnych podmiotów funkcjonujących w obszarze polityki społecznej, w tym tych, które działają na wyższym szczeblu administracyjnym. 

Na zadania z zakresu pomocy społecznej w 2022 r. wydatkowano 4.103.573,80 zł.

Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2020-2023

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XVII/167/2020 Rady Gminy Lubin z dnia 24 lutego 2020 r. 

Cel: 

Niniejszy dokument ma na celu przede wszystkim zwiększenie dostępności i skuteczności pomocy dla osób uwikłanych w przemoc oraz wypracowanie w mieszkańcach wrażliwości społecznej wobec zjawiska przemocy w rodzinie.

Realizacja w 2022 r.: 

Wykonanie programu w minionym roku obejmowało zadania bieżące, takie jak:

Zdjęcie w sali klasowej podczas zajęć lekcyjnych.
Zdjęcie białej tablicy szkolnej.
Zdjęcie osób w sali.

Program wspierania rodziny w Gminie Lubin na lata 2022-2024

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XXXIX/390/2022 Rady Gminy Lubin z dnia 9 maja 2022 r. 

Cel: 

Nadrzędnym celem programu jest stworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin zamieszkałych na terenie Gminy Lubin, które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.

Realizacja w 2022 r.: 

W ramach niniejszego programu, podejmowano następujące działania:

Program działań na rzecz osób starszych w Gminie Lubin na lata 2019-2025

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XIV/149/2019 Rady Gminy Lubin z dnia 2 grudnia 2019 r. 

Cel: 

Głównym celem programu jest poprawa jakości życia osób starszych w Gminie Lubin oraz zagwarantowanie im pełnego uczestnictwa w życiu społecznym poprzez zaspokajanie ich potrzeb we wszystkich sferach i na każdym etapie życia.

Realizacja w 2022 r.: 

Podejmowano działania w ramach programów i form wsparcia:

Zdjęcie osób oglądających wystawę.
Zdjęcie dzieci w fartuszkach.
Zdjęcie ładującej się opaski bezpieczeństwa.

Programy z obszaru ochrony zdrowia

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2022-2025

Podstawa prawna: 

Uchwała XL/402/2022 Rady Gminy Lubin z dnia 13 czerwca 2022 r.

Cel: 

Dokument obejmuje działania profilaktyczne oraz zmierzające do minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych, które są skutkiem nadużywania alkoholu. Program ma na celu podniesienie wiedzy mieszkańców w zakresie problemów związanych z używaniem środków psychotropowym oraz udzielenie pomocy osobom i rodzinom, które zmierzają się z problemem narkomanii. Ważnym elementem programu jest także prowadzenie działań profilaktycznych w placówkach oświatowych gminy.

Zdjęcie dłoni zasłaniającej kieliszek .

Realizacja w 2022 r.: 

W zakres realizacji programu wchodziły:

Na potrzeby programu przeprowadzono badanie ankietowe, którego wyniki znajdują się tutaj.

Główne wnioski:

Programy z obszaru oświaty

Lokalny Program Wyrównania Szans Edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy Lubin

Podstawa prawna: 

Lokalny program wyrównywania szans edukacyjnych dla dzieci i młodzieży zamieszkałych na terenie Gminy realizowany jest zgodnie z założeniami programowymi i regulaminem programu określonym odpowiednio w uchwale nr XXXV/229/2016 z dnia 29 czerwca 2016 r. oraz uchwałą nr XXXV/230/2016 z dnia 29 czerwca 2016r. (ze zm.).

Cel: 

Program realizuje główny cel, jakim jest zwiększenie dostępności do oferty zajęć edukacyjnych, sportowych i kulturalnych, organizowanych także poza szkołą lub miejscem zamieszkania uczniów. Dokonuje się zakupów imiennych biletów miesięcznych w Komunikacji Powiatowej dla zainteresowanych tą formą wsparcia uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Lubin. 

Realizacja w 2022 r.: 

W ramach przyjętego Programu Gmina Lubin zobowiązała się do zakupu dla dzieci i młodzieży biletów miesięcznych imiennych na powiatową komunikację publiczną na terenie Powiatu Lubińskiego. 

W roku ubiegłym zakupiono łącznie 19.953 bilety/hologramy na kwotę 1.597.404,50 zł.

Zdjęcie laptopów marki HP.

Lokalny Program Wspierania Edukacji Uzdolnionych Uczniów

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XXVII/261/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 25 lutego 2021 r. w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Uczniów.

Cel: 

Głównym celem utworzenia Lokalnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Uczniów, zwanego w dalszej części „Programem”, jest zachęcanie uczniów do pogłębiania posiadanych uzdolnień i zainteresowań, stworzenie systemu motywacji do ciągłej pracy nad rozwijaniem szczególnych talentów. Programem zostaną objęci uczniowie szkół podstawowych pobierających naukę na terenie Gminy Lubin oraz uczniowie będący mieszkańcami Gminy Lubin pobierający naukę w szkołach ponadpodstawowych i policealnych poza terenem Gminy Lubin osiągający sukcesy w nauce, sporcie i innych dziedzinach artystycznych.

W oparciu o przyjęty Program Wspierania Edukacji Uzdolnionych Uczniów oraz zgodnie z art. 90t ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty  podjęto uchwałę XXVIII/277/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania stypendiów uczniom. Uchwała wprowadziła zmiany w regulaminie przyznawania stypendiów dla uczniów, mają one podobny charakter jak stypendia dla studentów. Stypendium ma jednorazowy charakter i dotyczy wyników uzyskanych  w roku szkolnym, za który składany jest wniosek. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określił nowe, szczegółowe warunki, formy, zakres i tryb udzielania stypendium wybitnie uzdolnionym dzieciom i młodzieży pobierającym naukę w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Lubin oraz w szkołach ponadpodstawowych i średnich zlokalizowanych poza gminą. Programem stypendialnym objęci zostali oprócz uczniów szkół średnich również uczniowie szkół podstawowych. 

Stypendium Wójta dedykowane jest wybitnym uczniom szkół podstawowych i stanowi szczególną formę  gratyfikacji szczególnie uzdolnionej młodzieży ze szkół podstawowych, gdyż  najzdolniejsze dzieci, za bardzo dobre wyniki w nauce  uzyskują również stypendia przyznawane przez dyrektorów tych jednostek.

Warunki, jakie należy spełnić, aby uzyskać stypendium za bardzo dobre wyniki w nauce dla uczniów/absolwentów:

Szkół podstawowych:

Szkół ponadpodstawowych i średnich:

Warunki, jakie należy spełnić, aby uzyskać stypendium za szczególne osiągnięcia naukowe, artystyczne i sportowe dla uczniów/absolwentów:

Szkół podstawowych:

Szkół ponadpodstawowych i średnich:

Realizacja w 2022 r.: 

Przyznano łącznie 64 stypendia, w tym 

Na stypendia wydatkowano kwotę 39.770,00 zł.