do roku 2021
do roku 2021
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Gminy Lubin w 2022 r. były wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Wpływy w kwocie blisko 32,8 mln zł stanowiły 26,4% wszystkich dochodów. Najważniejszym źródłem dochodów własnych Gminy Lubin w 2022 r. były natomiast wpływy z tytułu podatku od nieruchomości, które wyniosły ponad 24,3 mln zł i generowały 19,6% wpływów do budżetu. W stosunku do roku poprzedniego, wartość wpływów z podatku od nieruchomości wzrosła o ponad 1,3 mln zł, czyli 5,8%. Istotnym źródłem dochodów własnych gminy były również wpływy z opłaty eksploatacyjnej, stanowiące piąte, najważniejsze źródło dochodów ogółem. Wykonane na poziomie przekraczającym 8,6 mln zł, stanowiły 6,9% budżetu. Pięć najistotniejszych pozycji po stronie dochodowej budżetu gminy składało się łącznie na 67,5% wszystkich wpływów.
do roku 2021
Istotne znaczenie w strukturze dochodów budżetowych Gminy Lubin w 2022 r. odegrały uzyskane dotacje inwestycyjne. Wartość wykonanych dotacji w 2022 r. wyniosła 2.008.818,65 zł, z czego 846.780,10 zł było środkami pochodzącymi z budżetu środków europejskich, zaś 1.162.038,55 zł pozyskano z budżetu państwa lub funduszy celowych.
W 2022 r. Gmina Lubin otrzymała promesę w ramach drugiej edycji Rządowego Funduszu Polski Ład na dofinansowanie zadań inwestycyjnych. Na łączną kwotę 12.000.000,00 zł składały się:
Budowa budynków OSP w Szklarach Górnych i Krzeczynie Wielkim - wartość dofinansowania 4.500.000 zł,
Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ściegów w Osieku - wartość dofinansowania 7.500.000 zł.
Więcej na temat projektów inwestycyjnych zrealizowanych z dofinansowaniem można zobaczyć w zakładce Inwestycje.
do roku 2021
do roku 2021
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem UE
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2022 r. Gmina Lubin najwięcej środków przeznaczała na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Łącznie ze środkami przeznaczonymi na edukacyjną opiekę wychowawczą, suma wydatków gminy w obszarze edukacji przekroczyła 30,2 mln zł, co stanowiło 23,8% wszystkich wydatków. Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości gmin i miast w Polsce. Drugim najistotniejszym obszarem przeznaczania środków była pomoc społeczna i wsparcie rodziny. Wydatki z tego obszaru wiązały się w głównej mierze z realizacją rządowego programu "Rodzina 500+" oraz wypłatą zasiłków i świadczeń rodzinnych. W 2022 r. zrealizowano je na poziomie ponad 25,3 mln zł, czyli 20,0% wszystkich wydatków gminy. Zadania z zakresu administracji publicznej w 2022 r. kosztowały 13,0 mln zł, co stanowiło 10,3% wydatków budżetowych gminy. Znaczne środki wydawano również w obszarze gospodarki komunalnej i ochrony środowiska oraz transportu i łączności, co wiązało się m.in. z realizowanymi przez gminę zadaniami inwestycyjnymi. Wydatki w tych obszarach wyniosły w 2022 r. odpowiednio 17,6 mln zł oraz 16,4.mln zł.
do roku 2021
do roku 2021
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Gminy Lubin na koniec 2022 r. wyniosło 30,7 mln zł i stanowiło 24,7% wykonanych dochodów. W stosunku do ubiegłego roku kwota zadłużenia spadła o 9,63%, a co za tym idzie jednocześnie o 1,88 pp. spadł udział zadłużenia w dochodach ogółem. Gmina sprawnie obsługiwała swoje zadłużenie, co pozwalało na optymalne finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych. Poziom wygenerowanej w 2022 r. nadwyżki operacyjnej zapewniał bezpieczeństwo finansowe gminy, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.